Ovana skoterförare lever farligt
Två gånger i år har turister skadats vid guidade skotersafaris i Tornedalen.- Jag är förvånad att det inte sker fler olyckor, säger Anita Lundström, utbildare av skoterförare.
Den första inträffade i Övertorneå vid nyåret då en 70-årig fransman körde in i ett träd. Han fördes till Sunderby sjukhus där det konstaterades att han brutit ett ben.
Den andra inträffade i Haparanda i närheten av Kukkola. Det var en italiensk medelålders kvinna, som även hon körde in i ett träd. Hon fördes med ambulans till Sunderby sjukhus då hon klagade på smärtor i rygg och huvud.
- Hon mår bra nu. Det var ingenting allvarligt. Det var en liten kurva och hon krockade med ett träd i omkring 25 kilometer i timmen, säger Sinikka Niskanen, anordnare av den senare skotersafarin.
Bra med utbildning
Gnistrande skare och solstrålar som kikar fram mellan trädtopparna. Få miljöer lockar till naturupplevelser så som Tornedalen gör om våren. Därför är skotersafaris populärt bland turister.
- Det är väldigt roligt att köra skoter, säger Anita Lundström.
Hon har utbildat skoterförare sedan 1992, ungefär 50 varje år. För att få förarbevis krävs godkänt både på ett skriftligt prov och ett muntligt.
Men turisterna på skotersafaris har inga förarbevis.
- Kommer man från Paris har man knappt sett snö, än mindre kört skoter, säger Niskanen.
Är skotersafaris en säkerhetsrisk?
- Det är mycket ovanligt att det sker olyckor, kanske en gång per år. Det är svårt att säga vad det beror på när olyckan är framme. Men ofta handlar det om att föraren tappar kontrollen över skotern, när han eller hon blir trött och tappar koncentrationen.
Enligt Jaana Hurtig vid Studieförbundet vuxenskolan kan just avsaknaden av förarbevis vara en risk.
- Det kan vara en av orsakerna.
Utsatta ungdomar
Anita Lundström säger att hon är förvånad att det inte sker fler olyckor.
- De guidade turerna har bra säkerhet. Att det sker någon olycka är nästan oundvikligt när det handlar om grupper som saknar erfarenhet av skoter.
Så här kommenterar polisen olycksriskerna:
- Det här handlar om människor som aldrig suttit på en skoter, det är klart att det innebär en säkerhetsrisk, säger Tomas Shäufele, länsvakthavande befäl i Luleå.
Det finns även andra grupper som kan fara illa vid skoterkörning.
- Jag ser en större risk med ungdomar som kör hej vilt, säger Reijo Kaikonen, vid Haparandapolisen.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!