Gällivareborna rosar sin räddningstjänst

Räddningstjänsten och förskolan i Gällivare får höga betyg av medborgarna i en undersökning som Statistiska centralbyrån gjort. Mest utmärkande för år 2009 är det stora missnöjet med bostäder och bostadsplanering.

Räddningstjänsten får höga betyg av medborgarna  i Gällivare kommun.

Räddningstjänsten får höga betyg av medborgarna i Gällivare kommun.

Foto: Marie Ridderström

GÄLLIVARE2009-09-24 06:00
En medborgarundersökning har gjorts i Gällivare kommun, på uppdrag av kommunstyrelsen. Statistiska centralbyrån har utfört undersökningen. Medborgarna har fått betygsätta kommunen utifrån olika aspekter.
De verksamheter som medborgarna ger högre betyg när det gäller bemötande och tillgänglighet är räddningstjänst, vatten och avlopp, renhållning, förskola samt fritid och idrott.
Lägre betyg får gator, gång och cykelvägar, fritid-kultur, stöd för utsatta personer, äldreomsorg och miljöarbete.
Av medborgarna är 41 procent mycket nöjda med hur de bemöts av kommunens personal medan 18 procent är missnöjda med bemötandet.
Svårt hitta bostad
Helhetsbetyget blev 58
poäng för Gällivare år 2009 jämfört med 61 poäng år 2006. 42 procent av medborgarna säger att de starkt kan rekommendera vänner och bekanta att flytta till Gällivare, medan 23 procent vill avråda från det.
De aspekter som medborgarna ger högre betyg för är trygghet, fritid och miljö. Lägre betyg får bostäder, utbildningsmöjligheter, arbetsmöjligheter och kommunikation.
Mest utmärkande för år 2009 är det stora missnöjet med bostäder och bostadsplanering samt svårigheter att hitta ett prisvärt boende. När det gäller fritiden är det tillgången på kulturaktivteter och sportevenemang som får sämre betyg.
Skräpiga parker
Miljöfaktorn har fått lägre betyg i fråga om hur trivsam miljön är.
Parker, grönområden och strövområden har fått lägre betyg och bör prioriteras för att förbättra resultatet på helhetsbetyget.
Renhållning av parker och allmänna platser bör förbättras. Klotter är ett irritationsmoment.
Medborgarna uttrycker också missnöje med snöröjningen.
Sammanfattningsvis bör Gällivare kommun uppmärksamma faktorn förtroende och påverkan, som fått låga betygsindex.
Kommunen bör arbeta med informationen. Mer information och tillgängligare information.
Andra åtgärder som föreslås är att öka möjligheterna för medborgarna att påverka beslut och föra dialog med politikerna.
Män klagar mer
En trend som undersökningen visar är att de yngre medborgarna är mer missnöjda än de äldre.
Män är något mer missnöjda än kvinnor.
Om man jämför resultat från andra kommuner som genomfört samma undersökning så har Gällivare kommun fått i snitt lägre betygsindex för faktorn tillgänglighet, påverkan och förtroende.
För faktorn information/öppenhet ligger Gällivare nästan i snitt med medelvärdet.
Medborgarundersökningen genomfördes under våren 2009 med ett urval av 1 000 personer i åldrarna 18-84 år.
Svarsandelen var 46 procent.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om