Bland de cirka 200 japanska reseagenter och turoperatörer som samlats till workshops, för att få information om den lappländska mångfalden var intresset för Gällivare stort.
- Vi har vunnit mark i Japan och skapade jättebra relationer och kontakter, säger Maria Wallgren, vd, Visit Gellivare Lapland, som marknadsförde Gällivare som destination.
Som ett direkt resultat av resan till Japan har turoperatören Tumlare gjort en paketresa med tre övernattningar i Gällivare.
Under resan passade även turistföretag från närområdet som fanns på plats, exempelvis Abisko och Icehotel, att se över hur de kan samarbeta för att locka grupper från Japan.
Tidigare under året har japanska turoperatörer och reseagenter varit på visningsresa i Gällivare och dess närområden. Gällivare utsågs som det mest intressanta besöksmålet i regionen och bokningar för hösten och vintern är redan gjorda.
Resan till Japan var en del i EU-projektet GUTS II där syftet är att marknadsföra och sälja Gällivare som destination både nationellt och internationellt.