Elever med dans på schemat

Nitton klasser har varit involverade i ett dansprojekt i Boden. Parkskolan och skolorna i Heden, Svartbjörnsbyn och Unbyn har haft elever med.- Det är en drivfjäder för eleverna att ofta få byta part-ner eller att som kille och tjej få dansa med varandra, säger dansläraren, Kaisa Olsson.

Kaisa Olsson har undervisat en fjärdeklass på Hedens skola i olika dansformer. I onsdags dansade gruppen upp och visade upp sina färdigheter för treorna och femmorna på skolan.

Kaisa Olsson har undervisat en fjärdeklass på Hedens skola i olika dansformer. I onsdags dansade gruppen upp och visade upp sina färdigheter för treorna och femmorna på skolan.

Foto: Lena Leffler

BODEN2008-12-24 06:00
NSD hälsade på Hedens skola när danseleverna medverkade i den kommunala musikskolans julunderhållning.
Först ut var alla musikelever som spelade upp populära julsånger och sedan var det dags för dansgruppens uppvisning.
Uppskattad undervisning
Samstämmigt har dansundervisningen varit mycket uppskattad enligt Kaisa Olsson, men naturligtvis med olika infallsvinklar.
- Lärarna ser vissa värden och framsteg i samarbetet och eleverna ser andra saker som de oftast beskriver som att allt har varit roligt, säger hon.
Kaisa Olsson själv vill lyfta tre viktiga delar i dansandet och det är kulturarvet, motoriken och den sociala träningen.
- Kulturarvet tänker inte barnen på. De säger att det är kul att hoppa omkring till musiken. Barnen tycker också att det är roligt när man lärt sig en ny dans, att alla gör rätt och att det stämmer med musiken, säger Kaisa Olsson.
Det är också en drivfjäder att flickor och pojkar dansar med varandra och att alla dansar med alla.
- En annan intressant sak som framkommit är att personalen förvånas över att elever som kanske uppfattas som rastlösa i klassrumssituationer kan fungera till 100 procent under danslektionerna, säger Kaisa Olsson.
Hoppas på fortsättning
Projektet avslutades när eleverna gick på julledighet.
- Nu kvarstår utvärderingen, men förhoppning är att Statens kulturråd anslår pengar även för nästa år. Kanske får Bodens skolor fortsätta eller kanske det är någon annan del av landet som vill ha en del av kakan, säger Kaisa Olsson.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om