Tanken bakom färgerna är lika allvarlig som aktuell.
– Jag ville att majblomman skulle påminna om jordklotet. Det blå är havet, det gröna är skogen och det orangea står för alla ställen där det är krig. Jag tror det är något många barn tänker på just nu, säger Elsa Schymberg,
Hennes majblomma var ett av tusentals tävlingsbidrag som skickades in till barnrättsorganisationen förra året. Det gångna året delade Majblomman ut över 11 miljoner kronor enbart till barns kläder och skor. Summan väntas öka. De oroliga tiderna märks tydligt för de mest utsatta i samhället.
– Våra barn är oroliga för framtiden, på en helt annan nivå än förut. Elsas majblomma är ett uttryck för det. Samtidigt är majblomman samma symbol för barns kraft som den har varit i över 100 år. När barn säljer majblommor engagerar de sig mot barnfattigdomen i Sverige, och i år är det viktigare än någonsin, säger Åse Henell, Majblommans generalsekreterare.
Den 18 april börjar försäljningen.