Matpriserna har sedan i januari ökat med 8,4 procent. Mejerivaror, kött, pĂ„lĂ€gg och snacks Ă€r de produktgrupper som ökat mest â och fortsĂ€tter att öka â enligt prisjĂ€mförelseföretaget Matpriskollen.
ââEtt paket Bregott Ă€r uppe i 63 kronor. Nu börjar det bli kĂ€nnbart pĂ„ allvar, sĂ€ger Ulf Mazur, vd och grundare.
I juni ökade priserna pÄ matrelaterade produkter i snitt med 1,4 procent, vilket i sig Àr en lika stor ökning som under hela 2021. Och allt tyder pÄ att priserna fortsÀtter uppÄt ocksÄ under juli.
ââ1,4 procent kanske inte lĂ„ter sĂ„ mycket, men höjningarna har bara hunnit slĂ„ igenom hos vissa kedjor och leverantörer Ă€nnu och fler vĂ€ntas följa efter. Arla, som Ă€r marknadsledande, har till exempel höjt priserna pĂ„ mjölk för tredje gĂ„ngen i Ă„r, sĂ€ger Ulf Mazur.
En liter mellanmjölk kostade i februari 10,90 kronor. I dag kostar den 13,90. Prisökningen pÄ mejeriprodukter beror pÄ att Sveriges bönder har fÄtt stora kostnadsökningar nÀr bÄde el- och dieselpriserna skjutit i höjden. Dessutom har spannmÄlspriserna stigit som en direkt följd av det pÄgÄende kriget i Ukraina.
Brist pÄ olja
Ukraina Àr ocksÄ den största exportören i vÀrlden av solrosolja som anvÀnds i chipstillverkning, vilket har medfört att priserna pÄ snacks som chips, bÄgar och ringar i ett snitt pÄ 247 artiklar har ökat med 7,7 procent i juni.
ââRaps-, solros- och palmolja Ă€r stora ingredienser i snackstillverkning och priserna pĂ„ alla dessa har ökat mycket kraftigt pĂ„ grund av kriget. Ett tag i vĂ„ras satte dessutom Indonesien, som Ă€r den största exportören av palmolja, stopp för exporten vilket fick till följd att det rĂ„dde totalbrist pĂ„ oljor. Nu gĂ„r det att fĂ„ tag pĂ„ alla sorter men priserna Ă€r mycket höga, sĂ€ger Ulf Mazur.
Planerade inköp
Matpriskollen tror pÄ prisökningar pÄ minst 12 procent i Är, och klart Àr att mÄnga kommer att fÄ det tufft att fÄ ekonomin att gÄ ihop nÀr bÄde maten, bostadslÄnen och brÀnslet blir allt dyrare.
ââFolk kommer att behöva planera sina inköp bĂ€ttre och ha en ram för hur mycket man har rĂ„d att lĂ€gga pĂ„ matinköp. Det funkar inte lĂ€ngre att bara "handla det som Ă€r gott och det jag vill ha för stunden". Veckomenyn kommer i högre grad att behöva planeras utifrĂ„n butikernas erbjudanden, sĂ€ger Ulf Mazur.
Utnyttja rabatterna
I en undersökning utförd av Matpriskollen i början av juni fick konsumenter runt om i landet svara pÄ frÄgan vilka ÄtgÀrder som kommer att vara hushÄllets viktigaste för att minska kostnaderna för dagligvaror. En övervÀgande del, 83,8 procent av de drygt 1 000 respondenterna, svarade att det var att hÄlla utkik efter kampanjvaror och varor som har ett nedsatt pris.
ââMatkedjorna slĂ„ss om dig som kund och nĂ€r allt Ă€r dyrare blir lockpriserna Ă€nnu viktigare. Snittrabatten pĂ„ butikernas erbjudanden Ă€r 25 procent mot ordinarie pris. PĂ„ förstasidorna i butikernas flygblad hela 40 procent. Vissa varor sĂ€ljs för halva priset bara för att du ska komma till butiken och det ska man utnyttja, sĂ€ger Ulf Mazur.
Kolla mer efter kampanjvaror | 83,8 % |
Laga mer mat frÄn grunden | 40,9 % |
Handla mindre godis och snacks | 35,6 % |
Handla billigare produkter och mÀrken | 31,1 % |
Handla mer i billigare butiker | 30 % |
Handla mer efter sÀsong | 29 % |
I mindre utstrÀckning handla ekologiskt och svenskproducerat | 10,5 % |
Handla mindre online | 5,9 % |
KĂ€lla: Matpriskollen |