EU:s konkurrensmyndighet har startat en utredning gällande Googles digitala annonsverksamhet i tjänster som Youtube och Gmail. Det som ska undersökas är huruvida Google gynnar sin egen verksamhet framför andras och om bolaget begränsar åtkomsten till användardata till tredje part som använder sig av Googles teknologi för att sälja annonser på sina respektive sajter och i appar.
Google annonsverksamhet omsatte i fjol 147 miljarder dollar, motsvarande runt 1 200 miljarder kronor.
"Vi är oroade över att Google har gjort det svårare för rivaliserande digitala annonstjänster", säger EU:s konkurrenskommissionär Margrethe Vestager i en kommentar.
EU:s konkurrensmyndighet ska även titta på Googles riktlinjer för användarspårning.
Google säger att man kommer att samarbeta med myndigheten i utredningen.
Under de senaste tio åren har Google fått EU-böter på totalt över 8 miljarder euro, motsvarande drygt 80 miljarder kronor, på grund av brott mot konkurrensregler.