Bilindustrin bÀvar för nytt bakslag

Fordonsbranschen har tampats med problem under pandemin. Med kriget i Ukraina kommer nya bakslag.
–Det Ă€r ur askan i elden, sĂ€ger Fredrik Sidahl som representerar fordonsunderleverantörerna.

Fordonsbranschen har haft det kÀmpigt nÄgra Är. Nu vÀntar fler utmaningar. Arkivbild.

Fordonsbranschen har haft det kÀmpigt nÄgra Är. Nu vÀntar fler utmaningar. Arkivbild.

Foto: Adam Ihse/TT

Ekonomi2022-03-11 06:00

Fordonsindustrin har haft det kÀmpigt de senaste Ären med halvledarbrist, globala logistikproblem och höga rÄvarupriser.

Nu kommer nya bakslag i och med kriget i Ukraina.

Fredrik Sidahl, vd för branschorganisationen Fordonskomponentgruppen, beskriver det som en “ur askan i elden”-situation.

– Det var redan materialbrist. Nu blir det brist pĂ„ ytterligare material som aluminium och nickel, sĂ€ger han.

Enligt honom har branschen fÄtt minskade volymer pÄ grund av kriget och sanktionerna. Utöver det minskar efterfrÄgan nu nÀr mÀnniskor inte vÄgar köpa bil. Materialbristen gör ocksÄ att allt som efterfrÄgas inte kan tillverkas.

"TrÄkig spiral"

Utöver det slÄr de höga energipriserna ocksÄ hÄrt mot branschen.

– Det Ă€r en vĂ€ldigt trĂ„kig spiral som vi Ă€r inne i och som kommer ovanpĂ„ en redan kĂ€mpig situation. Det Ă€r mycket osĂ€kerhet nu. Normalt vet vi vad som ska hĂ€nda under Ă„ret. Nu vet vi ingenting, sĂ€ger Fredrik Sidahl.

Han har precis kommit ur ett möte med branschkollegor i Europa och berÀttar att alla famlar.

– Det enda vi vet Ă€r att det Ă€r ett krig. Det Ă€r sanktioner, och man vet inte riktigt hur de slĂ„r. Det Ă€r extremt svĂ„rt att veta hur vi ska navigera, sĂ€ger han.

Claes Eliasson, presschef pÄ Volvo lastvagnar, sÀger att bolaget Ànnu inte har mÀrkt av nÄgon pÄverkan.

– Men det Ă€r klart att vi förvĂ€ntar oss att det kommer att bli ytterligare störningar i försörjningskedjan. Vi har redan i fjĂ€rde kvartalet framförallt pekat pĂ„ halvledarbristen och sagt att vi förvĂ€ntar oss störningar och till och med produktionsstopp motsvarande ett par veckor eller sĂ„ under innevarande kvartal. Nu fĂ„r vi se om det hĂ€r fĂ„r nĂ„gon ytterligare pĂ„verkan, men det vet vi inte Ă€n.

Delningsekonomi

UngefÀr samma besked ger Volvo Cars, som uppger att man inte sett nÄgon effekt Àn men att det finns uppenbara risker för det och att bolaget följer situationen noggrant.

Fordonsindustrin har de senaste Ären försökt ta hem sÄ mycket av produktionen som möjligt till Europa, för att slippa till exempel flaskhalsar i frakten.

– Till för tvĂ„ veckor sedan tillhörde Ryssland Europa i vĂ„r vĂ€rld. Nu mĂ„ste vi tĂ€nka om igen, sĂ€ger Fredrik Sidahl.

Han tror att situationen kommer leda till att delningsekonomin tar fart pÄ allvar.

– Är det vettigt för en familj att ha tvĂ„ bilar? Man kanske ska ha noll bilar och hyra efter behov. Det Ă€r en omstĂ€llning som gĂ„r vĂ€ldigt mycket snabbare Ă€n vad vi rĂ€knat med, och som drivs hĂ„rdare av att det inte gĂ„r att fĂ„ tag pĂ„ bilar.

SĂ„ jobbar vi med nyheter  LĂ€s mer hĂ€r!