Bygg banan - nu!
För 150 år sedan började man på allvar använda och pumpa upp olja ur jorden, 1859 i Pennsylvania, USA. Experter bedömer att av jordens totala oljetillgång har hittills konsumerats hälften; år 2009 ska alltså optimistiskt cirka hälften återstå att konsumera.
Visa handlingskraft och framtidstro - starta byggandet av Norrbotniabanan nu. Det manar Anders Segerstedt, professor i industriell logistik.
Foto: Extern
Det här är en debattartikel. Åsikterna i texten är skribentens egna.
De nya konsumenterna av bil kommer att fylla dessa med en petroleumprodukt. Nya oljefyndigheter som hittas kommer inte att vara lika lättillgängliga som tidigare och vara mer kostnadskrävande innan de blir slutprodukt och når slutkund.
Även om vi hittills upplevt att priset per oljefat och kostnaden för bensinpriset ökat, har kostnaden per transporterad enhet egentligen inte ökat nämnvärt. Fordonen och motorerna har blivit effektivare, speciella transportbärare har utvecklats, större laster och samlastning; tillsammans har det inneburit att mer transporter (tonkilometer) per fat råolja har kunnat presteras.
Den utvecklingen kommer förhoppningsvis att fortsätta, men den kommer inte att kunna kompensera den framtida ökningen av priset på råolja. Då råoljan finns och används överallt, i plaster, kläder, konstgödsel med mera.
Därför ska nu byggandet av Norrbotniabanan omedelbart startas. Den kommer att innebära att en transporterad enhet kommer att förbruka mycket mindre energi än motsvarande enhet som transporteras med bil.
Byggandet av Norrbotniabanan kommer att kräva en hel del transporter som bara kommer att bli dyrare ju längre man väntar med det oundvikliga beslutet om ett byggande.
En stor offentlig investering är helt rätt just nu, det existerar ingen högkonjunktur som gör att ekonomin blir överhettad, utan tvärtom en allvarlig recession kan undvikas. Det är också nu billigare att bygga och vinsterna kan hämtas in under längre tid än vid ett väntande.
Har man "snöat" in i ett storstadsperspektiv kanske man tror att Norrbotniabanan bara gäller att skjutsa glesbygdsbönder mellan olika småstäder och att man själv får alla förnödenheter från närmaste stormarknad och shoppingcenter.
Så är inte fallet, det handlar om en investering för hela Sverige och världen. Det handlar om att göra de naturresurser som finns i norra Sverige, men även Kolahalvön och Ryssland förädlade och tillgängliga för hela världen.
Det handlar om att transportera koppar, järn, mer udda mineraler, massor med timmer och skogsråvaror och allt det styckegods som i dag går upp och ner med lastbil efter E4.
Energin till att driva transporterna på Norrbotniabanan ska komma från en effektiviserad och även utbyggd vattenkraft. Vattenkraft går att bygga mer miljövänligt än tidigare så att fiskarna kan vandra förbi till lekplatserna.
En minskad konsumtion av produkter som kommer från råoljan kommer att ha en dämpande effekt på priset och göra att oljan räcker längre till vad den verkligen behövs. Exempelvis i vårt vidsträckta land samla ihop och distribuera skogsråvara till förädling, det gods som skall skickas med järnväg etc. Så lastbilsåkarna (och Scania, Volvo) behöver inte vara oroliga att de blir utan jobb, järnvägen kommer aldrig att nå allt och alla överallt.
Men lastbilsåkarna måste börja fundera på alternativa och lokala bränslen, till den framtiden behövs också järnvägen.
Så regering och opposition; visa handlingskraft och framtidstro, starta Norrbotniabanan nu.