Vi är värda fullgod ersättning, LKAB

K-märkt. Kirunas gamla K-märkta stationhus.

K-märkt. Kirunas gamla K-märkta stationhus.

Foto:

Debatt2016-02-08 06:00
Det här är en debattartikel. Åsikterna i texten är skribentens egna.

År 2018 passerar gränsen för markdeformationer Kiruna stadshus, enligt LKAB:s prognos. Det är mindre än två år till dess. Det innebär att marken då rört sig mer än tillåtet och att detaljplanerna för det området måste ha ändrats till industrimark.

Det statliga gruvbolaget LKAB ersätter enligt lagstiftning och avtal det som försvinner. I enlighet med detta byggs just nu ett nytt stadshus upp i den nya stadskärnan. Det blir ytmässigt större än det gamla och kommer att ha ytterligare en funktion, ett länskonstmuseum för Norrbottens län. Uppgraderingen av det nya stadshuset betalas inte av LKAB, det betalar Kiruna kommun.

Innan gränsen år 2018 passerar Kiruna stadshus, har den passerat Europaväg 10. Efter en lång process har Trafikverket, LKAB och kommunen tillsammans enats om en ny sträckning av E10:an runt den nya planerade centrumkärnan. Om den nya sträckningen inte blir klar i tid, finns tillfälliga lösningar för att delvis leda trafiken genom nuvarande stad.

Så var fallet med vår järnvägsstation med k-märkt stationshus från 1915 som togs ur bruk hösten 2013 på grund av gruvbrytningen. Den ersattes av en tillfällig station – en perrong med väntsal – 1,5 kilometer utanför nuvarande stadskärna.

Med anledning av LKAB:s kärva marknadsläge möts jag nu av oroväckande signaler beträffande finansiering för järnvägsstation i nya stadskärnan och omdragningen av E10:an. Jag vill bestämt markera att den tillfälliga stationslösningen aldrig får bli permanent. Jag vill också poängtera att det aldrig har varit ett alternativ att en Europaväg dras genom vår lilla stadskärna. De förändringar och konsekvenser sprickutbredningen medför får inte innebära sämre förutsättningar för Kirunaborna. Vi har haft en järnvägsstation mitt i centrum och den ska ersättas i nya centrumkärnan.

I samband med näringsministerns besök i Kiruna påtalade jag att jag med fördel ser att staten, i det ekonomiskt utmanande läge som LKAB befinner sig i, finansierar ny dragning av E10:an och ny järnvägsstation. LKAB:s ägare bör beakta att staten fått in närmare 50 miljarder i utdelning och skatt från LKAB de senast 10 åren. Kirunaborna är beredda att flytta en stad för fortsatt gruvbrytning och intäkter till staten. Vi är värda en fullgod ersättning för det.