Vi är inget homogent folk

"Det är och förblir omöjligt att skapa stereotypa ursprungsraser." skriver Krister Pounu, KD.

Krister Pounu menar att gränserna är otydliga. "Vilka var samer, eller lappar på 1600-, 1800-talet och vilka är det nu 2022?".

Krister Pounu menar att gränserna är otydliga. "Vilka var samer, eller lappar på 1600-, 1800-talet och vilka är det nu 2022?".

Foto: Petra Älvstrand

Debatt2022-04-23 05:50
Det här är en debattartikel. Åsikterna i texten är skribentens egna.

I nådens år 2022, Lennart Martinsson, påstår du i en insändare fredagen den 22 april, att de stora förlorarna är de renskötande samerna? Några futtiga procent av alla samer. Vad är då alla andra som inte fick rätt i den kryptiska girjasdomen utifrån en rasbiologisk lagstiftning?

Det är och förblir omöjligt att skapa stereotypa ursprungsraser. Du nämner samer, för att i nästa andetag använda ordet lappmark. Man säger Sapmi om landet Lappland, Lapland och Finn(lapp)mark. Det var omöjligt 1520 att säga att det var lapp som bodde i vår landsända. Bevisa gärna i vilken skrift du hittade benämningen same med en källa från 1520? 

Nils Arell, (1938-2004) nestor inom lapp/sameforskningen beskriver hur lappar kunde bli nybyggare och tvärtom, genom gamla domstolsprotokoll. Isak Fellman, president i Vasa hovrätt, jurist och historiker, befäster det redan 1695. Kyrkoherde ER. J Grape beskrev att nybyggarna hade renar i alla familjer i en skrift som intogs i ”Kongl. Vetenskaps Academiens nya handlingar” åren 1803-1804. 

Det var samer/lappar, kväner, lantalaiset, tornedalingar, finnar, norrmän och svenskar som befolkade Lappland, Lapland och Finn(lapp)mark. I nutid är det även syrier och snart kanske ännu fler ukrainare som blir svenska medborgare, ska de värderas högre om de gifter in sig i rätt släkt som i dag? Eller ska de behandlas lika oavsett ursprung inför lagen?

Vilka var samer, eller lappar på 1600-, 1800-talet och vilka är det nu 2022? Rennäringslagen fördelar kollektiva särrättigheter på rasindelning och etnisk föreningsverksamhet som grund, där resurser i form av renar utökar rättigheter.

Folket levde inte förr som homogena raser skilda från varandra. Vi är ETT folk. I dessa tider behöver vi stå enade och en förutsättning är att vi är likvärdiga inför rennäringslagens fundamentala rättigheter, oavsett ursprung.