Var med pĂ„ tĂ„get nu – sĂ€tt fart pĂ„ satsningarna

Infrastruktursatsningar mĂ„ste pĂ„skyndas för att norra Sverige ska kunna bli föregĂ„ngare i den gröna omstĂ€llningen. Det anser Anders Öberg och Richard Carstedt, regionrĂ„d i Norrbotten respektive VĂ€sterbotten.

Satsningar pÄ malmbanan Àr ett av projekten som pekas ut som nödvÀndiga för industrisatsningarna i norra Sverige.

Satsningar pÄ malmbanan Àr ett av projekten som pekas ut som nödvÀndiga för industrisatsningarna i norra Sverige.

Foto: HÄkan Zerpe

Debatt2023-09-14 08:00
Det hĂ€r Ă€r en debattartikel. Åsikterna i texten Ă€r skribentens egna.

Inom kort redovisar Trafikverket sitt uppdrag till regeringen om möjligheten att pĂ„skynda infrastrukturprojekt i VĂ€sterbotten och Norrbotten. Senare i höst kommer regeringens strategi för norra Sverige. Utvecklingen har under flera Ă„r har varit exceptionell i de bĂ„da lĂ€nen. Det som sker hĂ€r Ă€r till nytta för hela Sverige och blir en föregĂ„ngare i den gröna omstĂ€llningen för Sverige, Europa och vĂ€rlden. Men dĂ„ mĂ„ste infrastrukturen i de bĂ„da lĂ€nen komma pĂ„ plats. 

”Vi befinner oss i slutet av början”, skriver regeringens samordnare Peter Larsson i sin slutrapport om samhĂ€llsomstĂ€llning vid större företagsetableringar och företagsexpansioner i Norrbotten och VĂ€sterbotten. Vi instĂ€mmer i detta. De fem kommande Ă„ren Ă€r avgörande för hur vĂ€l etableringarna och expansionerna lyckas. 

Vid sidan om företagen vilar ocksĂ„ ett stort ansvar pĂ„ kommunerna, lĂ€nsstyrelserna och regionerna i VĂ€sterbotten och Norrbotten. De arbetar i ett högt tempo och investerar miljardbelopp för att bereda plats för den gröna omstĂ€llningen, ta hĂ€nsyn till lagar och regler och samtidigt se till att ta till vara de positiva effekterna som faller ut i den andra Ă€nden. 

Regeringen arbetar nu med en strategi för norra Sverige och har gett ett uppdrag till Trafikverket om att bl.a. redogöra för möjligheten att tidigarelĂ€gga infrastrukturĂ„tgĂ€rder i de bĂ„da lĂ€nen. Det Ă€r vĂ€lkomna insatser – inte minst om de ökar takten pĂ„ infrastrukturinvesteringarna. 

Vi förutsÀtter att bÄde Trafikverket och regeringen, i de bÄda uppdragen, inte stÀller de bÄda lÀnen mot varandra eller prioriterar mellan de fem infrastrukturprojekt som Trafikverket pekat ut som de mest angelÀgna att skynda pÄ Malmbanan, Norrbotniabanan, dubbelspÄr Boden-LuleÄ och E4:an genom SkellefteÄ samt Malmporten. IstÀllet hoppas vi pÄ ett nationellt perspektiv för att frigöra resurser och forcera fÀrdigstÀllandet av samtliga fem projekt.

De lÄnga ledtiderna och det begrÀnsade finansiella utrymmet i den Nationella transportinfrastrukturplanen gör att de fem objekten avancerar för lÄngsamt framÄt med stora osÀkerheter om deras fÀrdigstÀllande som följd. Nationella transportinfrastrukturplaner i all sin Àra, men exceptionella hÀndelser krÀver exceptionella ÄtgÀrder.

Vi har vid flera tillfĂ€llen framfört ett önskemĂ„l om att lĂ„nefinansiera projekten för att snabbare fĂ„ dem pĂ„ plats och fĂ„ ut nyttorna sĂ„ tidigt som möjligt. Medfinansiering finns Ă€ven att söka frĂ„n EU, vilka intresserat följer hur Sverige tar sig an att fĂ€rdigstĂ€lla samtliga objekten i den Botniska korridoren som numera ingĂ„r i den europeiska stomnĂ€tskorridoren Skandinavien – Medelhavet. 
Medlemsstaterna, dĂ€ribland Sverige, har tillsammans kommit överens om att de ska stĂ„ klara till Ă„r 2030, men vi kan konstatera att utan statens hjĂ€lp fĂ„r vi inte de fem infrastrukturprojekten pĂ„ plats inom rimlig tid. 

Liksom regeringen anser vi att norra Sverige kan bli ledande i den globala klimatomstĂ€llningen nĂ€r nya hĂ„llbara industrier etablerar sig hĂ€r. För att klara detta behöver samtliga fem nĂ€mnda projekt pĂ„skyndas för att underlĂ€tta för arbetspendling och godstrafik. Vi anser att de Ă€r lika viktiga och ska löpa parallellt. 

FörvÀntningarna pÄ regeringens bÄda uppdrag Àr höga. Med rÀtt insatser kan vi fortsÀtta bygga Sverige starkt.