Inom kort redovisar Trafikverket sitt uppdrag till regeringen om möjligheten att pÄskynda infrastrukturprojekt i VÀsterbotten och Norrbotten. Senare i höst kommer regeringens strategi för norra Sverige. Utvecklingen har under flera Är har varit exceptionell i de bÄda lÀnen. Det som sker hÀr Àr till nytta för hela Sverige och blir en föregÄngare i den gröna omstÀllningen för Sverige, Europa och vÀrlden. Men dÄ mÄste infrastrukturen i de bÄda lÀnen komma pÄ plats.
âVi befinner oss i slutet av börjanâ, skriver regeringens samordnare Peter Larsson i sin slutrapport om samhĂ€llsomstĂ€llning vid större företagsetableringar och företagsexpansioner i Norrbotten och VĂ€sterbotten. Vi instĂ€mmer i detta. De fem kommande Ă„ren Ă€r avgörande för hur vĂ€l etableringarna och expansionerna lyckas.
Vid sidan om företagen vilar ocksÄ ett stort ansvar pÄ kommunerna, lÀnsstyrelserna och regionerna i VÀsterbotten och Norrbotten. De arbetar i ett högt tempo och investerar miljardbelopp för att bereda plats för den gröna omstÀllningen, ta hÀnsyn till lagar och regler och samtidigt se till att ta till vara de positiva effekterna som faller ut i den andra Ànden.
Regeringen arbetar nu med en strategi för norra Sverige och har gett ett uppdrag till Trafikverket om att bl.a. redogöra för möjligheten att tidigarelĂ€gga infrastrukturĂ„tgĂ€rder i de bĂ„da lĂ€nen. Det Ă€r vĂ€lkomna insatser â inte minst om de ökar takten pĂ„ infrastrukturinvesteringarna.
Vi förutsÀtter att bÄde Trafikverket och regeringen, i de bÄda uppdragen, inte stÀller de bÄda lÀnen mot varandra eller prioriterar mellan de fem infrastrukturprojekt som Trafikverket pekat ut som de mest angelÀgna att skynda pÄ Malmbanan, Norrbotniabanan, dubbelspÄr Boden-LuleÄ och E4:an genom SkellefteÄ samt Malmporten. IstÀllet hoppas vi pÄ ett nationellt perspektiv för att frigöra resurser och forcera fÀrdigstÀllandet av samtliga fem projekt.
De lÄnga ledtiderna och det begrÀnsade finansiella utrymmet i den Nationella transportinfrastrukturplanen gör att de fem objekten avancerar för lÄngsamt framÄt med stora osÀkerheter om deras fÀrdigstÀllande som följd. Nationella transportinfrastrukturplaner i all sin Àra, men exceptionella hÀndelser krÀver exceptionella ÄtgÀrder.
Vi har vid flera tillfĂ€llen framfört ett önskemĂ„l om att lĂ„nefinansiera projekten för att snabbare fĂ„ dem pĂ„ plats och fĂ„ ut nyttorna sĂ„ tidigt som möjligt. Medfinansiering finns Ă€ven att söka frĂ„n EU, vilka intresserat följer hur Sverige tar sig an att fĂ€rdigstĂ€lla samtliga objekten i den Botniska korridoren som numera ingĂ„r i den europeiska stomnĂ€tskorridoren Skandinavien â Medelhavet.
Medlemsstaterna, dÀribland Sverige, har tillsammans kommit överens om att de ska stÄ klara till Är 2030, men vi kan konstatera att utan statens hjÀlp fÄr vi inte de fem infrastrukturprojekten pÄ plats inom rimlig tid.
Liksom regeringen anser vi att norra Sverige kan bli ledande i den globala klimatomstÀllningen nÀr nya hÄllbara industrier etablerar sig hÀr. För att klara detta behöver samtliga fem nÀmnda projekt pÄskyndas för att underlÀtta för arbetspendling och godstrafik. Vi anser att de Àr lika viktiga och ska löpa parallellt.
FörvÀntningarna pÄ regeringens bÄda uppdrag Àr höga. Med rÀtt insatser kan vi fortsÀtta bygga Sverige starkt.