Trafikverket är redo – är ni?

Järnvägsbyggandet går som på räls – i Umeå. Enligt Trafikverket är inriktningen att Norrbotniabanan ska byggas hela vägen från Umeå till Luleå.

Järnvägsbyggandet går som på räls – i Umeå. Enligt Trafikverket är inriktningen att Norrbotniabanan ska byggas hela vägen från Umeå till Luleå.

Foto: Fredrik Sandberg/TT

Debatt2021-01-15 19:00
Det här är en debattartikel. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Trafikverket har inte fattat något beslut om att stoppa byggnationen av Norrbotniabanan. Tvärtom, vi bygger på för fullt i Umeå. Vår inriktning är att hela Norrbotniabanan ska byggas, från Umeå till Luleå.

- Mellan Umeå och Dåva pågår nu två stora arbeten; vi schaktar jord och bygger nya järnvägsbroar. Vi bygger även ersättningsvägar och drar om elledningar
- Under 2021 ska vi bygga anslutningar från Norrbotniabanan till järnvägen mot Vännäs, göra ytterligare mark- och anläggningsarbeten och bygga en järnvägstunnel genom Ersmarksberget, Umeå
- Mellan Dåva och Skellefteå är järnvägsplanerna klara för att fastställas under 2021 
- Ytterligare projekteringsarbeten för hur järnvägen ska utformas Dåva-Skellefteå 
- Kompletterande geotekniska undersökningar inom kommunerna Skellefteå, Robertsfors och Umeå

Trafikverket har lämnat in ett inriktningsunderlag till regeringen, detta är ute på remiss där kommuner, regioner och andra berörda får lämna synpunkter. Inriktningsplaneringen är ett första steg mot en ny nationell plan för infrastrukturen, som ska börja gälla från 2022. Vi tar fram en sådan inriktningsplanering vart fjärde år. Huvudsyftet med planeringen är att ge ett underlag för ekonomiska ramar och vägledning av möjliga åtgärder i transportinfrastrukturen för den kommande infrastrukturpropositionen. I inriktningsplaneringen tittar man på olika trender och lyfter fram olika behov, men vi pekar inte ut specifika projekt. Inte någonstans har vi sagt att Trafikverket vill stoppa bygget av Norrbotniabanan.

Det är kostsamt att bygga nya vägar och järnvägar, och det tar tid. Vi måste också se till att det finns pengar att ta hand om och underhålla de järnvägar och vägar som vi har. Utrymmet för nya investeringar i infrastrukturen är begränsat vilket Trafikverket varit tydliga med. Regeringen har beslutat att delen Umeå-Skellefteå ska byggas, och det gäller fortfarande. Däremot vet vi inte när vi får pengar till att bygga sträckan Skellefteå-Luleå, utan vi måste först invänta riksdagens beslut utifrån regeringens infraproposition. Det är regeringen som beslutar om hur mycket pengar som Trafikverket får och vilka objekt som ska genomföras.
Vi är redo.