Svar på insändaren "Telia skörtar upp äldre människor":
Vi har genomfört ändringen till månadsfakturering för några år sedan för våra kunder som tecknar nya abonnemang. För samtliga tjänster och abonnemang som tecknats innan vi genomförde förändringen för nya abonnemang pågår ett arbete att successivt flytta över även dem till månadsfakturering. Eftersom det inte har varit tekniskt möjligt för oss att ändra allt vid samma tidpunkt.
Vi tipsar som sagt om e-faktura, något som de allra flesta av våra kunder väljer idag. Då produceras ingen pappersfaktura som skickas postalt och avgiften försvinner. Fakturaavgiften tas bara ut om kunden har autogiro med pappersfaktura.
Om kunden har autogiro med e-faktura tas ingen avgift ut. Vi är enligt lagen om elektronisk kommunikation skyldiga att meddela våra kunder hur mycket de ska betala. De företag med autogiro som aviserar en eller ett fåtal gånger om året har fasta summor, det vill säga samma summa varje månad som faktureras.
Hos oss betalar kunderna olika beroende på vilka tjänster man har och det är även tjänster med rörliga avgifter. Alltså måste vi avisera med pappersfaktura innan autogirobetalningen sker om inte kunden har e-faktura.
För support och guidning i hur du aktiverar detta kan du kontakta vår kundtjänst på telefon, chatt eller mail.