Trots ett totalt reformutrymme på 60 miljarder i regeringens budget har infrastrukturminister Andreas Carlson valt att inte tillföra de 195 miljoner som Trafikverket efterfrågat för att kunna upprätthålla regionala trafikavtal som bland annat finansierar lokala tågbanor och bussar.
Vilka sträckor som drabbas sker mer eller mindre slumpmässigt beroende på när avtal råkat löpa ut. Inga prioriteringar görs, vare sig utifrån transportpolitiska mål eller tillgänglighetskriterier.
För Norrbottens del innebär detta att tåglinjerna Kiruna-Luleå, Haparanda-Luleå och Luleå-Umeå drabbas.
De regionala operatörerna som berörs har fått besked om indragen finansiering av Trafikverket med bara några veckors framförhållning.
Centerpartiet tillsammans med övriga oppositionen i riksdagen har genom ett utskottsinitiativ pressat infrastrukturministern att genast tillföra de 195 miljoner som Trafikverket behöver för att rädda Norrtåg, Tåg i Bergslagen och Stångådalsbanan. Samma dag som initiativet togs upp i riksdagen meddelade Trafikverket att de skjuter till delar av summan för trafikavtal. För Norrtåg betyder det att de får samma nivå som 2024 på 98 miljoner kronor, men det saknas 45 miljoner för att Norrtåg ska kunna köra i samma utsträckning som idag.
Detta innebär antingen att Norrtåg tvingas till försämrad tillgänglighet eller osäkerhet kring hur plötsliga kostnader ska kunna täckas upp. Det kan innebära neddragningar i trafiken som påverkar alla oss som bor längs tågbanorna. Det kan också innebära att de fyra regionerna som äger Norrtåg tvingas skjuta till de 45 miljonerna och att Region Norrbotten tillsammans med de andra regionerna tvingas prioritera bort annan viktig verksamhet såsom sjukvård. Detta för att regeringen inte tar sitt ansvar och prioriterar regional trafik i hela landet.
Det är inte bara viktigt för Norrbotten, utan för hela Sverige, Norden och Europa att tågen fortsätter gå. Trafikverket håller tillsammans med Väylä (Finlands motsvarighet till Trafikverket) på att färdigställa elektrifiering och plattform för finsk tågtrafik till Haparanda. En viktig utveckling för hållbart resande och hållbara transporter över landsgränserna. Att i samma veva dra ner på persontrafiken på Haparandabanan är helt fel väg att gå.
Människor i hela landet förtjänar att kunna resa, och att kunna resa hållbart. Samtidigt som fler och fler vill resa med tåg har regeringen endast levererat neddragningar och försämringar. Infrastrukturministern är välkommen hit för att förklara för oss som bor här varför det inte längre är prioriterat att det ska gå att åka tåg till jobb, studier och semester i den här delen av landet.
Centerpartiet kräver att regeringen omgående skjuter till pengar för att rädda de regionala tåg- och busslinjer som hotas av neddragningar. Resenärer i Norrbotten förtjänar tillförlitlig kollektivtrafik!
Tåglinjer i Norrbotten hotas av regeringen
Centerpartiet kräver att regeringen omgående skjuter till pengar för att rädda de regionala tåg- och busslinjer som hotas av neddragningar. Resenärer i Norrbotten förtjänar tillförlitlig kollektivtrafik, skriver nationella, regionala och lokala företrädare för Centerpartiet.
Samtidigt som fler och fler vill resa med tåg har regeringen endast levererat neddragningar och försämringar.
Foto: Alva Nilsson
Det här är en debattartikel. Åsikterna i texten är skribentens egna.