Varför behöver man den norra sträckningen av järnvägen upp till H2 Green Steel, den som går mot Boden C? Tågsetet kan lika gärna ta den södra infarten och körs den sträckningen upp till H2GS. Det är dessutom dubbelspår där den södra anslutning ansluter till järnvägen mellan Boden och Luleå vilket innebär att övrig trafik inte kommer att störas av den här manövern.
Det beräknas i dagsläget att det kommer att gå cirka 8-10 tåg åt vardera hållet till och från H2GS, tidskostnaden kan uppskattas till cirka 10-15min för de tåg som kommer norrifrån.
H2GS måste ändå ha ett lager av malm för cirka 1 veckas drift för att kunna parera eventuella störningar så som eventuell tågurspårning eller annan störning, så den tidsåtgången är försumbar. Vem vet, på lång sikt kanske en del av malmen till H2GS kommer från Luleå hamn?
Fördelarna med den södra sträckningen är många och väldigt stora:
1. Bodensarna ska bära del av kostnaderna för infrastrukturen till H2GS som det nu är planerat. Besparingen på infrastrukturen är mellan 50-100 miljoner.
2. Vägen mot södra Svartbyn kommer att vara avgrävd i cirka 6-8 månader vilket kommer att försvåra trafiken för räddningstjänst och ambulans, samt alla boende i Svartbyn som använder den vägen.
3. Störningar för boende i området kommer inte öka.
4. Hela byggtiden kommer att förkortas avsevärt.