Norrbotten var stark framåt som turistmagnet
Äntligen tar min besöksnäringsturné mig till Jokkmokk och Harads som jag besöker idag. Turnén har under det senaste halvåret tagit mig till många olika delar av Sverige, alla med sin unika prägel och sitt unika utbud av upplevelser, natur, kultur och gastronomi. Jag är mycket förväntansfull inför besöket i Norrbotten där besöksnäringen växer så att det knakar. Människor från både när och fjärran lockas till regionens storslagna natur, till de vildmarksupplevelser som erbjuds och till att uppleva den samiska kulturen. Här möts besökarna av företagare, guider, hantverkare, kulturentreprenörer och matkreatörer som erbjuder service och upplevelser i världsklass.Tidpunkten för mitt besök kunde inte vara bättre: världsberömda och ikoniska Tree Hotel i Harads har precis utvidgats med ett sjunde spektakulärt rum och Jokkmokk inviger den 412:e marknaden i ordningen, i år med tema snö. Varje år besöker mellan 35 000 – 45 000 människor denna unika marknad och de aktiviteter som sker i anslutning till den. Det är en ära att få vara en av invigningstalarna.År 2010 bestämde sig besöksnäringen i regionen, genom Swedish Lapland Visitors Board, att fördubbla omsättningen i näringen till år 2020, från 4,1 miljarder kronor till 8,2 miljarder kronor. Det här målet är man på god väg att uppnå: 2015 hade omsättningen ökat med otroliga 50 procent och gästnätterna ökar stadigt år för år. Den här utvecklingen skapar många viktiga jobb och attraherar människor att leva, bo och bilda familj i regionen.Just detta – besöksnäringen som växt till en ny basnäring och dess potential att skapa jobb och tillväxt i hela landet - är anledning till både min turné och de strategiska satsningar som regeringen gör för att skapa möjligheter för näringen att växa ytterligare.För Sverige som helhet är det de långväga turisterna som står för den stora tillväxten. En viktig uppgift för regeringen är därför att få ännu fler människor att få upp ögonen för Sverige som land att resa till. Därför har Visit Sweden fått i uppdrag att marknadsföra Sverige på viktiga tillväxtmarknader där kännedomen om Sverige är förhållandevis låg, så som i Kina och Indien.Att uppleva och köpa svensk design i alla olika former är en betydande anledning för turister att resa till Sverige. Därför har Visit Sweden också fått i uppdrag att marknadsföra svensk form och hantverk på internationella marknader.Visit Sweden har även fått i uppdrag att marknadsföra natur- och ekoturism på landsbygden, något som är viktigt inte minst för besöksnäringen i Norrbotten. Men det är inte bara viktigt att marknadsföra de destinationer och upplevelser som Sverige erbjuder idag, utan också att fortsätta utveckla nya. Därför har Tillväxtverket fått i uppdrag att arbeta med hållbar destinationsutveckling, med fokus på natur- och kulturturism.Besöksnäringens utvecklingsmöjligheter berör flera politikområden och det finns ett stort behov av att ta ett samlat grepp om näringens tillväxtpotential. Därför tillsatte regeringen i november förra året en utredning som har till uppgift att i december i år föreslå en sammanhållen politik för hållbar turism och växande besöksnäring. Syftet med utredningen är att ge regeringen ytterligare underlag för att stärka besöksnäringen som export- och jobbmotor i hela landet.Utredningen kommer bland annat att kartlägga besöksnäringens behov och utmaningar inom områden som digitalisering, forskning och innovation, kompetensförsörjning, trafikutbud inom befintlig infrastruktur och företagande inom natur- och kulturturism. Utredningen ska också föreslå hur samverkan mellan besöksnäringen och offentliga aktörer kan utvecklas, men också hur samordning mellan det nationella, regionala och lokala bör se ut.Jag har stora förhoppningar för vad vi från det offentliga tillsammans med alla driva och innovativa aktörer inom besöksnäringen runt om i landet kan åstadkomma gemensamt: fler turister och fler unika upplevelser som skapar jobb och framtidstro i hela landet. Det är så vi utvecklar den svenska modellen, genom att bygga på och göra det mesta av våra styrkor och genom att bjuda in världen till Sverige.
Foto: Kurt Engström
Det här är en debattartikel. Åsikterna i texten är skribentens egna.