Det som hände på Malmbanan nu är en god illustration på hur nödvändigt det är med dubbelspår på denna samhällsviktiga pulsåder och varför staten med fördel borde låna upp kapital vid sidan av statsbudgetens vanliga anslag för att snabbare se till att dubbelspår blir verklighet. Och att rälsen är av toppklass, inte dumsnålt
Vad som krävs i närtid på Malmbanan är först – här och nu – fler långa tågmötesplatser och sedan utbyggt till dubbelspår i rimlig närtid. Det här handlar ju om, i produktvärde sett, Sveriges viktigaste järnväg.
Här transporteras stora volymer och blir det längre stopp så springer kostnaden enbart LKAB till 3-4 miljoner i timmen. Och betänk att 50 procent av allt tonnage som transporteras på svenska järnvägar är produkter som kommer från LKAB.
Och i pipen ligger ju nu att – apropå att mer kapacitet behövs på Malmbanan – LKAB investerar för 400 miljarder.
Sedan tillkommer andra jätteinvesteringar i fossilfria stålverket H2 Greensteel i Boden (jämte då Hybrit i Gällivare och Luleå för fossilfritt järn och stål). Och så i närtid Talga Mining i Kiruna kommun som kan komma att utvinna världens renaste grafit för att användas till batteriproduktion för el-bilar. Så det krävs mer än enkelspår på Malmbanan mellan Luleå och Narvik. Lägg till detta att massor av norsk lax transporteras på banan, liksom en ökad arbetspendling, ökande turism med tåg etcetera, etcetera. Så enkelspår räcker inte alls i det perspektivet!
Så nu måste investeringskapitalet och byggplanerna fram för dubbelspår på Malmbanan!