Banans dragning är sedan länge beslutad av Trafikverket. Den skall gå genom centrala Piteå där en central tågstation ger störst samhällsnytta. Socialdemokraterna i Piteå delar fortfarande Trafikverket slutsats.
Trafikverkets organisation svarar upp att om Piteå skulle vägra detaljplanera utifrån den redan beslutade korridoren med en centrumplacerad tågstation, så riskerar det att stoppa hela Norrbotniabanans existens mellan Skellefteå och Luleå.
Vi kan inte bara stå och se på hur populistiska krafter försöker stoppa Norrbotniabanan igen. Och det är häpnadsväckande att just Moderaterna i Piteå vill försvåra dragningen genom Piteå, då det var samma moderater som med dåvarande statsminister Fredrik Reinfeldt i spetsen stoppade finansieringen av hela projektet 2007, vilket har fördröjt arbetet med banan enormt.
Vi ser att den gröna omställningen sker i norra Sverige där det till dags datum investeras över 1000 miljarder i den gröna omställningen i Norrbotten och Västerbotten. Det är ingen slump att satsningarna sker just här. Denna del av norra Sverige är den enda region som kan leverera grön och billig el via vatten- och vindkraft.
Därför ser Umeå, Luleå, Skellefteå, Piteå, Boden och Kalix ett stort behov av att hela sträckan på 27 mil mellan Umeå och Luleå byggs. För oss är det en självklarhet att vi, i denna enorma arbetsmarknadsregion som leder den gröna omställningen, behöver mycket mer och bättre järnväg och att denna byggs med så liten fördröjning som möjligt.
Låt inte populistiska partier och krafter stoppa bygget av hela Norrbotniabanan!