Moderaterna Àr inte förvÄnade över den nedprioritering av biltrafiken och parkeringssituationen som prÀglar Socialdemokraternas trafik- och parkeringsstrategi. De storstadsfixerade konsulterna som anlitats under Ären har inte förstÄtt befolkningsstrukturen i Bodens kommun. Vi moderater anser att gÄng- och cykeltrafik och kollektivtrafiken Àr mycket viktig, men inte pÄ bekostnad av bilen som Àr det mest attraktiva fÀrdmedlet. Alla trafikslag frÄn rullatorer till tyngre fordon mÄste leva i symbios och inte pÄ varandras bekostnad.
Att det Ă€r ett tydligt mĂ„l i strategin att försvĂ„ra för biltrafik framgĂ„r exempelvis pĂ„ sida 27 i strategin. âSammanfattningsvis innebĂ€r den höga tillgĂ„ngen till bil att man tar bilen trots att flertalet av resorna Ă€r kortare Ă€n 5 kilometer som skulle kunna genomÂföras som promenad, med cykel eller buss. En orsak Ă€r att parkeringsplatser vid arbetsplatser/skola Ă€r graÂtis eller kraftigt subventionerade. MarknadsmĂ€ssiga parkeringsavgifter skulle fĂ„ fler byta fĂ€rdmedelâ.
Man vill göra bilparkering till cykelparkering och sociala mötesplatser, trots att antalet parkeringsplatser istÀllet behöver öka med 50-100 platser i centrum.
Idag Àr det mycket besvÀrligt att ta sig in till centrum. Antingen ska man slingra sig via Kungsbron och ut pÄ Brogatan, eller in pÄ Brogatan via Jokkmokks-rondellen alternativt via Drottninggatan in mot Sadelmakaregatan dÀr trafikkaos rÄder. Detta riskerar att bli förödande för centrumhandeln som dÄ blir vÀldigt svÄrtillgÀnglig med bil och risken för fler tomma skyltfönster ökar. Vi har trots allt Storheden bara 20-30 minuter bort att ta hÀnsyn till.
Bussnavet bör flyttas till resecentrum och Kungsgatan öppnas för trafik. Man fÄr glÀdja sig Ät att man inte hunnit lÀngre i sin strÀvan nÀr FHM rekommenderade att undvika kollektivtrafiken under pandemin.
Vill man fortsÀtta kunna anvÀnda bilen nÀr man ska till centrum bör man lÀgga sin röst pÄ Moderaterna.