Moderaterna är inte förvånade över den nedprioritering av biltrafiken och parkeringssituationen som präglar Socialdemokraternas trafik- och parkeringsstrategi. De storstadsfixerade konsulterna som anlitats under åren har inte förstått befolkningsstrukturen i Bodens kommun. Vi moderater anser att gång- och cykeltrafik och kollektivtrafiken är mycket viktig, men inte på bekostnad av bilen som är det mest attraktiva färdmedlet. Alla trafikslag från rullatorer till tyngre fordon måste leva i symbios och inte på varandras bekostnad.
Att det är ett tydligt mål i strategin att försvåra för biltrafik framgår exempelvis på sida 27 i strategin. ”Sammanfattningsvis innebär den höga tillgången till bil att man tar bilen trots att flertalet av resorna är kortare än 5 kilometer som skulle kunna genomföras som promenad, med cykel eller buss. En orsak är att parkeringsplatser vid arbetsplatser/skola är gratis eller kraftigt subventionerade. Marknadsmässiga parkeringsavgifter skulle få fler byta färdmedel”.
Man vill göra bilparkering till cykelparkering och sociala mötesplatser, trots att antalet parkeringsplatser istället behöver öka med 50-100 platser i centrum.
Idag är det mycket besvärligt att ta sig in till centrum. Antingen ska man slingra sig via Kungsbron och ut på Brogatan, eller in på Brogatan via Jokkmokks-rondellen alternativt via Drottninggatan in mot Sadelmakaregatan där trafikkaos råder. Detta riskerar att bli förödande för centrumhandeln som då blir väldigt svårtillgänglig med bil och risken för fler tomma skyltfönster ökar. Vi har trots allt Storheden bara 20-30 minuter bort att ta hänsyn till.
Bussnavet bör flyttas till resecentrum och Kungsgatan öppnas för trafik. Man får glädja sig åt att man inte hunnit längre i sin strävan när FHM rekommenderade att undvika kollektivtrafiken under pandemin.
Vill man fortsätta kunna använda bilen när man ska till centrum bör man lägga sin röst på Moderaterna.