Kalix kommun sviker barn i behov av stöd

Specialpedagogen Jessika Linde Brundin sågar Kalix nya inriktning i skolan. "Människor som bemöts med auktoritära metoder kommer att möta sin omgivning på samma vis" skriver hon.

"Det ploppar då och då upp snabba metoder som "löser allt". Då handlar det alltid om att få barnen fogliga så fort som möjligt. Men mänsklig utveckling fungerar inte på det viset. Kalix kommun föll för den retoriken. De som kommer att betala priset är inte samma människor som föll för retoriken. Det är de barn som behöver gå till skolan varje dag".

"Det ploppar då och då upp snabba metoder som "löser allt". Då handlar det alltid om att få barnen fogliga så fort som möjligt. Men mänsklig utveckling fungerar inte på det viset. Kalix kommun föll för den retoriken. De som kommer att betala priset är inte samma människor som föll för retoriken. Det är de barn som behöver gå till skolan varje dag".

Foto: JONAS EKSTRÖMER / TT

Debatt2023-09-11 10:08
Det här är en debattartikel. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Kalix kommun med utbildningsnämnden i spetsen har köpt in tjänster av Skolkonsulterna AB. Modellen håller redan nu på att implementeras. 

Skolkonsulterna själva menar att "det fungerar" medan föräldrar vittnar om rena övergrepp. 

Skolkonsulternas modell bygger bland annat på att "ta alla konflikter". Det i sig, menar man, skulle skapa någon slags respekt för den som vinner konflikterna. Ungefär som att relationen mellan vuxen och barn är en tävling att vinna eller förlora. 

De metoder man använder sig av är vad jag skulle kalla ganska extremt auktoritära. Jag ska förklara vad som är problematiken med att använda sig av strukturerade auktoritära metoder. 

Dessa metoder handlar aldrig om att anpassa kontexten eller arbeta med att skapa förutsättningar. Det handlar alltid om snabba sätt att ändra på barnen. 

Sedan föreslår man auktoritära metoder som bygger på hot, straff och skam som "fungerar". 

Klart det fungerar. Vem som helst kan få människor att lyda och följa order på kort sikt om man bara är tillräckligt auktoritär. Det är inte speciellt svårt. Jag är helt övertygad om att jag kan gå in i en klass och få hela klassen att lyda order om jag bara har en tillräckligt auktoritär approach. Men jag gör inte det. Varför? 

För att det har konsekvenser. 

Människor som bemöts med auktoritära metoder kommer att möta sin omgivning på samma vis. Jag kan snabbt och enkelt få ett barn att lyda. Men jag kan aldrig skapa empati, omtänksamhet och förståelse på samma vis. 

Därför jobbar man långsiktigt i skolan. Med metoder som handlar om att skapa förutsättningar, att bygga stenhårt på relationer och att lyssna in motparten. 

Vi ska inte jobba med straff, indragna belöningar eller hot om straff. 

Det är kontraproduktivt. Vi skapar i bästa fall människor som lyder order utan reflektion. Men vi måste ha lite högre mål med människor än så. Vi vill inte skapa människor som lyder order for att de är rädda för vilket straff som väntar annars. 

Jag har verkligen aldrig förstått mig på den här typen av fenomen. Vi som är verksamma i skolans värld kämpar med barn som inte passar in i det systemet som skolan innebär. Sedan ploppar det då och då upp snabba metoder som "löser allt". Då handlar det alltid om att få barnen fogliga så fort som möjligt. Men mänsklig utveckling fungerar inte på det viset. Kalix kommun föll för retoriken. De som kommer att betala priset är inte samma människor som föll för retoriken. Det är de barn som behöver gå till skolan varje dag.