I Hyresgästföreningens debattartikel skriver de om svåra förhållanden för en utpekad grupp hyresgäster med pressad ekonomi. Men att låta fastighetsägare stå för notan utan att se till de kostnader som fastighetsbolagen har burit under flera år gör ingen tjänst vare sig för hyresgäster eller bostadsmarknaden i stort.
Trepartsöverenskommelsen mellan Hyresgästföreningen, Fastighetsägarna och Allmännyttan har en tydlig grund där hyresutvecklingen bland annat ska följa kostnadsutvecklingen i samhället tre år tillbaka i tiden. Det är värt att komma ihåg att ägarna av hyresfastigheter står med kostnader kopplat till drift- och underhåll, reparationer och åtgärder som är för hyresgästernas boendemiljö– kostnader som måste finansieras på ett hållbart sätt.
Bara för att inflationen saktar in betyder det inte att fastighetsbolagen kan bortse från kostnadsutvecklingen på mellan 17-20 % per år medan hyresutvecklingen stannat på närmare fyra procent.
Hyresgästföreningens egna kostnadsökningar som hamnat på hyresgästerna, ger en bild av att organisationen själv påverkas av ekonomiska utmaningar i branschen. Den betydande höjningen av avgifterna som nu är kopplad till de förhandlingar föreningen bedriver visar att ingen aktör står oberörd av de utmaningar vi gemensamt delar.
I stället för att svartmåla bostadsbolag och låta dem stå för hela notan, bör Hyresgästföreningen sträva efter en mer konstruktiv dialog där alla parter erkänns för de utmaningar vi står inför.
Vidare är det rimligt att Hyresgästföreningen fokuserar på att följa trepartsöverenskommelsen i stället för sin målbild att dra ut på förhandlingarna.
Hyresgästföreningen drar ut på förhandlingarna
I stället för att svartmåla bostadsbolag och låta dem stå för hela notan, bör Hyresgästföreningen sträva efter en mer konstruktiv dialog, skriver företrädare för Fastighetsägarna.
Jens Pihlblad, Näringspolitiskt ansvarig Fastighetsägarna MittNord
Foto: Jonas Westling
Det här är en debattartikel. Åsikterna i texten är skribentens egna.