Nu Ă€r det dags för eleverna i Ă„rskurs 9 i Norrbotten att göra sitt gymnasieval â ett stort och viktigt val som krĂ€ver medvetenhet och eftertanke. MĂ„nga dörrar stĂ„r öppna, men det blir enklare om ett vĂ€lgrundat val görs redan frĂ„n början. DĂ„ bör bĂ„de förĂ€ldrarna, skolan och naturligtvis eleven sjĂ€lv göra sitt bĂ€sta för att landa rĂ€tt. Att vĂ€lja efter intresse Ă€r bra, men det Ă€r viktigt att komma ihĂ„g att intressen utvecklas och Ă€ndras. Och det kan vara flera olika program som möter ens intressen.
I den allmÀnna diskussionen hörs ofta att ungdomar som har svÄrt med teoretiska Àmnen borde vÀlja en yrkesutbildning. Det Àr sant, men det gÀller inte bara den hÀr gruppen. Fler borde vÀlja en yrkesutbildning överhuvudtaget.
FrÄn och med förra Äret ingÄr ocksÄ den grundlÀggande högskolebehörigheten pÄ samtliga program, Àven om eleverna pÄ yrkesprogram kan vÀlja bort den. VÀgen till högskolan kan alltsÄ fortfarande stÄ öppen oavsett vilket program man Àn vÀljer. För den som vÀljer yrkesprogram öppnas samtidigt en ny dörr till vÀlbetalda och stimulerande arbeten i branscher som skriker efter folk. En yrkesutbildning med upparbetade nÀra samarbeten med företag ger generellt mycket goda möjligheter till jobb direkt efter studenten. Etableringschansen pÄ arbetsmarknaden kan öka med upp till 21 procentenheter för den som vÀljer yrkesprogram. Medianlönen kan öka med över 100 000 kronor per Är.
PÄ Ekonomifaktas sajt Gymnasiepejl redovisas arbetsmarknads- och inkomststatistik för elever som tidigare gÄtt olika gymnasieprogram. Till exempel har samtliga elever som gÄtt Industritekniska programmet i GÀllivare, 88 procent av de som gÄtt Bygg- och anlÀggningsprogrammet i Kiruna och 75 procent av de som gÄtt Industritekniska programmet i LuleÄ fÄtt jobb redan ett Är efter examen.
Det Àr inte bara Svenskt NÀringsliv som tycker att fler elever borde vÀlja yrkesprogram. Skolverket konstaterar att för att möta arbetsmarknadens behov och ungdomars efterfrÄgan bör fler platser i Norrbotten omdisponeras frÄn högskoleförberedande program till yrkesprogram.
FrÄn och med nÀsta Är ska ocksÄ gymnasial utbildning inte bara dimensioneras utifrÄn elevernas efterfrÄgan utan ocksÄ efter arbetsmarknadens behov. Vi hoppas att det leder till konkreta förÀndringar i det utbildningsutbud som möter framtida elever.
Sist men inte minst borde fler förÀldrar ocksÄ tÀnka tanken att ungdomarna skulle fÄ högre livskvalitet om de redan pÄ gymnasiet fick med sig det sjÀlvförtroende och de möjligheter till bra jobb som yrkesutbildningar innebÀr. Det ger en bra start pÄ vuxenlivet.