Ett statligt verk som sätter käppar i hjulen

"Vad är det Trafikverket inte förstår?", undrar de undertecknande socialdemokraterna som anser det är bråttom få hela sträckan av Norrbotniabanan på plats då regionen expanderar så stort, men att verket bromsar upp byggandet.

"Vad är det Trafikverket inte förstår?", undrar de undertecknande socialdemokraterna som anser det är bråttom få hela sträckan av Norrbotniabanan på plats då regionen expanderar så stort, men att verket bromsar upp byggandet.

Foto: Johan Nilsson / TT

Debatt2021-01-09 09:20
Det här är en debattartikel. Åsikterna i texten är skribentens egna.

I norra Sverige pågår och planeras de största industriinvesteringarna i Sverige i modern tid. Batterifabrik i Skellefteå, avancerad återvinningsanläggning hos Boliden/Rönnskär, fossilfri gruvbrytning i Malmfälten och fossilfri stålproduktion i Luleå. Sammantaget investeringar i mångmiljardklassen som sannolikt också kommer att föra med sig flera andra initiativ. Vi talar om tusentals nya arbetstillfällen i övre Norrland. 

Sådana etableringar kräver satsningar på väl fungerande infrastruktur. Det är förutsättningen för att kunna förverkliga drömmar om ett starkare samhälle, om byggandet av nya bostäder, möjligheter att kunna resa och transportera gods på klimatsmart sätt. 

Planer på att bygga Norrbotniabanan har funnits sedan 2004. 2007 valde den borgerliga regeringen att stoppa projektet för att istället prioritera skattesänkningar. De tog bort den ur nationella infrastrukturplanen och sa dessutom vid två tillfällen nej till att ansöka om stöd från EU. Efter regeringsskiftet 2018 har planerna återupptagits, så nu pågår bygget av järnväg norr om Umeå för fullt. 

Den S-ledda regeringen prioriterar norra Sverige och har tillsatt en samordnare för samhällsomställning vid större företagsetableringar och expansioner i Norrbotten och Västerbotten, som också har i sitt uppdrag att ordna en fungerande infrastruktur. 
Tillsättningen av samordnaren skedde nästan samtidigt som Trafikverket presenterade ett så kallat inriktningsunderlag som föreslår att Norrbotniabanan inte ska byggas i sin helhet, tvärtemot en av punkterna i januariöverenskommelsen som säger "Det ska ske fortsatt utbyggnad av järnvägen i norra Sverige och planeringen för att bygga Norrbotniabanan i sin helhet ska intensifieras." Det blir mycket märkligt när ett statligt verk sätter käppar i hjulet för en sådan utveckling, så frågan är vad Trafikverket har missförstått?!

Att investera i infrastruktur är att bygga Sverige starkt – om vi inte vågar så kommer det att kosta. Bygget i sig medför mängder av arbetstillfällen och väl färdig kommer banan att ha en enorm betydelse för arbetsmarknaden i regionen, för bostadsbyggandet och inte minst för klimatet.

Den utveckling som nu sker i Norrbotten och Västerbotten står så tydligt för framtid och utveckling. Därför är vi socialdemokrater också tydliga med att vi måste våga investera i framtiden. Så bygger vi samhället starkt!