Den svenska skolan ska vara jämlik och alla barn ska ges samma rätt till kunskap och utbildning. Men Sverige har utvecklats åt rakt motsatt håll sedan den borgerliga regeringen genomförde ”friskolereformen”. Den har lett till att stora skolkoncerner och enskilda ägare fritt kunnat berika sig själva med skattemedel. Trots att dessa miljardvinster var avsedda för elever, lärare och skolverksamheten! Marknadsskolorna undantas av offentlighetsprincipen och det demokratiska inflytande blir därför minimerat.
Även om problemet med vinstdrivande skolor är mindre i Norrbotten än söderut och i stora städer så är det en viktig rättvisefråga för hela landet. Forskningen har visat att marknadsskolorna ökat segregationen och lett till både betygsinflation och ökad ojämlikhet.
Privilegierade föräldrar väljer privata skolor till sina barn och kan anmäla dem redan som små. Skolorna som har egna antagningssystem sållar sedan fritt utan insyn bland de sökande. De kommunala skolorna måste däremot ta hand om alla barn, även de som behöver extra stöd och hjälp för att kunna utvecklas vilket kräver mer resurser, men den så kallade skolpengen är lika för varje elev.
Många friskolor anställer obehöriga lärare som kostar mindre men ger ägarna större vinst. Engelskspråkiga skolor har till och med undantag från krav på lärarlegitimation.
Det är många som haft fingrarna i den berömda syltburken. Företrädare för flertalet partier har suttit, och sitter fortfarande, på dubbla stolar som ägare eller styrelseledamöter i friskolekoncerner. Det är dags att undersöka vilka förtroendevalda från vilka partier som samtidigt sitter i friskolestyrelser och/eller är delägare.
Vi ser en omfattande lobbyism från det privata näringslivet och frågan är hur många miljoner som varje år går enbart till skolområdet? Kanske är det viktiga skäl till den ovilja som så länge har funnits från vissa partier att ändra den helt absurda skolpolitiken? Och kan det även vara skäl till att motioner från vänstern ständigt röstats ner av riksdagen?
Nyligen föreslog regeringen mindre pengar till marknadsskolan vilket var ett litet förslag i rätt riktning. Snabbt kom ett svar från ”Valfrihetens vänner”, ett nätverk av entreprenörer och företagsledare, som påstod att 900 skolor i Sverige skulle tvingas stänga. Om det nu är eleverna och det pedagogiska intresset i en högkvalitativ skolverksamhet som är det viktiga kan man väl fortsätta driva skolor, men utan privata vinster?
En viktig fråga är om ett aktiebolags vinster kan begränsas eller stoppas, och i så fall hur? Sverige har generösa frihandelsavtal som kan försvåra, då olika bolag kan svara med att kräva enorma skadestånd av svenska staten. Alla borgerliga, inklusive SD, vill ha dessa vinstdrivande skolor.
Regeringen har svarat att skolfrågan ska vara ”löst 2026” genom vinststopp. Allas röster är viktiga i en demokrati och vi behöver bli många som, oavsett tidigare partisympatier, arbetar för och höjer våra röster för att skapa en demokratisk och jämlik skola med likvärdig valfrihet för alla i hela vårt land, och som drivs helt utan privata vinster och aktiebolag.