Elden är lös i sociala medier

Anders Rydehäll, Luleå, är försäkringsansvarig vid Handels A-kassa.

Anders Rydehäll, Luleå, är försäkringsansvarig vid Handels A-kassa. Den här gången skriver han om den snart stundande folkomröstningen i Luleå.

Anders Rydehäll, Luleå, är försäkringsansvarig vid Handels A-kassa. Den här gången skriver han om den snart stundande folkomröstningen i Luleå.

Foto:

Gästkrönika2020-10-22 06:01
Det här är en krönika. Åsikterna i texten är skribentens egna.

I början av oktober presenterade SOM-institutet resultatet för sin undersökning av förtroendet för svenska medier under coronapandemin. 

Undersökningen visade att hela 81 procent har ganska eller mycket stort förtroende för Sveriges television, SVT. Det är ett historiskt högt förtroende.  

Om man har använt sig av sociala medier de senaste åren är det närmast ett chockerande resultat. För där blir man överöst med åsikter om public service som ger en uppfattningen om att det är bland det värsta som finns på denna jord.

Det är svårt att värja sig och ibland kan man lockas in i en övertygelse att det säkert är så dåligt som alla dessa konton antyder. Därför är den här undersökningen så viktig och den visar att de som hävdar motsatsen har fel.  

Det är två sidor av samma mynt. Den ena sidan ogillar public service och låter extremt högt. Den andra sidan gillar public service men hörs inte alls lika mycket. Nu vet vi att storleksordningen på de olika sidorna inte matchar ljudstyrkan. 

Här i Luleå är det turbulent som vanligt på höstkanten. Just när det vankas folkomröstning om de senaste årens heta potatis om framtidens skola har kommunalrådet aviserat sin avgång. 

Det styrande partiet är åter under hårt tryck i media och bland de sedvanliga kommentatorsfältsdeltagarna i sociala medier går elden lös i vanlig ordning. Kommentatorerna har synpunkter om allt och alla och tror sig veta mer än vad alla andra vet. 

De har teorier och fantasier som är vildare än valfri manusförfattare i Hollywood och de anser sig kunna föra i bevis att deras allt vildare konspirationsteorier har bäring i verkligheten. Ett plus ett blir alltid minst tre. 

Här tror jag att det är lätt att gå vilse och dras med i något som plötsligt liknar en folkstorm. I SOM-institutets mätning kan man se att förtroendet för till exempel Aftonbladet och den lokala morgontidningen har minskat. Bara 17 procent har ganska eller mycket stort förtroende för innehållet i Aftonbladet och för morgontidningen har siffran sjunkit till 41 procent.  

Jag tror att orsaken till förtroendeminskningen delvis kan finnas i att man gärna använder folkstormsperspektivet. 50 kommentarer på en delad artikel är en folkstorm, trots att övriga 79 000 invånare lyser med sin frånvaro.  

Det är lätt att bli fartblind när hjulen börjar snurra och dras med i den här drevliknande kulturen, men här behöver vi alla tänka till både en och två gånger innan vi drar slutsatser eller fördömer till höger och vänster. 

Jag tror att alla skulle tjäna på det.