Det sĂ€gs att den politiska konservatismen har fĂ„tt ett uppsving. Det kanske man kan unna den â som ideologi har den ett par tuffa Ă„rtionden bakom sig.
Det Àr Ärtionden som har inneburit en enorm ökning i det allmÀnna vÀlstÄndet, men ocksÄ Ärtionden som fört med sig större kulturella och sociala förÀndringar pÄ kortare tid Àn nÄgonsin tidigare i den svenska historien.
GrÀnser har öppnats, det internationella samarbetet har intensifierats och tidigare fasta kulturella och sprÄkliga barriÀrer har brutits igenom.
Det gĂ„r att förstĂ„ den yrvakna kulturella och politiska konservatismen som en reaktion pĂ„ detta â men i sĂ„ fall mĂ„ste man vara noggrann med att Ă€ven konstatera att Ă€ven ordet âkonservatismâ har förĂ€ndrats i grunden.
Att vara konservativ innebÀr nÀmligen inte lÀngre att söka bevara en rÄdande ordning.
Det Àr att försöka ÄterupprÀtta en ordning som inte lÀngre existerar, men som man menar existerade tidigare i historien och som man starkt identifierar sig med.
Det Ă€r detta som ger den moderna konservatismen bĂ„de dess sprĂ€ngkraft och dess uppsving â det Ă€r en radikal och snudd pĂ„ revolutionĂ€r rörelse som vill bryta det rĂ„dande tillstĂ„ndet och upprĂ€tta ett annat.
Den moderna konservatismen innebÀr i första hand den villkorslösa identifikationen och lojaliteten med en nostalgi och en idé.
Att denna idĂ© om det förflutna ur ett historiskt perspektiv ofta Ă€r att betrakta som missförstĂ„nd, önsketĂ€nkande och kvalificerat nonsens Ă€r en sak â att den kulturellt nĂ€rmast Ă€r steril Ă€r en annan; den nya tidens konservatism Ă€r frikopplad frĂ„n verkligheten, och opererar enbart som en bild.
Med det sprÄk de sjÀlva kanske skulle föredra, skulle man kunna beskriva den nya svenska högern som ett rent identitetspolitiskt projekt: NÀr Ulf Kristersson (M) i förra veckan basunerade ut sin saknad efter kÀrnkraftsreaktorn Ringhals 1 var det inte avsett som seriös politik.
Han har inte glömt att hans parti fram till 2019 stöttade den blocköverskridande överenskommelse som ligger till grunden för dagens energipolitik, och skulle i regeringsstÀllning knappast lyfta ett finger för att Äterinföra kÀrnkraften.
Nej, Kristerssons saknad efter Ringhals 1 handlar om nĂ„got helt annat â om att omfamna den maskulint kodade kĂ€rnkraften, om att sĂ€lja en idĂ© om att det var bĂ€ttre förr och, förstĂ„s, om att aldrig sĂ€ga nĂ„gonting som ligger för lĂ„ngt ifrĂ„n vad Jimmie Ă kesson (SD) skulle ha sagt.