Den nya konservatismen Àr frikopplad frÄn verkligheten

"Man skulle kunna beskriva den nya svenska högern som ett rent identitetspolitiskt projekt", skriver författaren MÄns Wadensjö.

"Ulf Kristersson (M) sĂ€ger numera aldrig nĂ„gonting som ligger för lĂ„ngt ifrĂ„n vad Jimmie Åkesson (SD) skulle ha sagt", skriver NSD-krönikören MĂ„ns Wadensjö

"Ulf Kristersson (M) sĂ€ger numera aldrig nĂ„gonting som ligger för lĂ„ngt ifrĂ„n vad Jimmie Åkesson (SD) skulle ha sagt", skriver NSD-krönikören MĂ„ns Wadensjö

Foto: TT/NSD Arkiv

Ledarkrönika2021-02-15 06:01
Detta Àr en ledarkrönika. NSD:s ledarredaktion Àr socialdemokratisk och bildar opinion för arbetarrörelsens grundvÀrderingar.

Det sĂ€gs att den politiska konservatismen har fĂ„tt ett uppsving. Det kanske man kan unna den – som ideologi har den ett par tuffa Ă„rtionden bakom sig. 

Det Ă€r Ă„rtionden som har inneburit en enorm ökning i det allmĂ€nna vĂ€lstĂ„ndet, men ocksĂ„ Ă„rtionden som fört med sig större kulturella och sociala förĂ€ndringar pĂ„ kortare tid Ă€n nĂ„gonsin tidigare i den svenska historien. 

GrĂ€nser har öppnats, det internationella samarbetet har intensifierats och tidigare fasta kulturella och sprĂ„kliga barriĂ€rer har brutits igenom. 

Det gĂ„r att förstĂ„ den yrvakna kulturella och politiska konservatismen som en reaktion pĂ„ detta – men i sĂ„ fall mĂ„ste man vara noggrann med att Ă€ven konstatera att Ă€ven ordet ”konservatism” har förĂ€ndrats i grunden.

Att vara konservativ innebĂ€r nĂ€mligen inte lĂ€ngre att söka bevara en rĂ„dande ordning. 

Det Ă€r att försöka Ă„terupprĂ€tta en ordning som inte lĂ€ngre existerar, men som man menar existerade tidigare i historien och som man starkt identifierar sig med. 

Det Ă€r detta som ger den moderna konservatismen bĂ„de dess sprĂ€ngkraft och dess uppsving – det Ă€r en radikal och snudd pĂ„ revolutionĂ€r rörelse som vill bryta det rĂ„dande tillstĂ„ndet och upprĂ€tta ett annat. 

Den moderna konservatismen innebĂ€r i första hand den villkorslösa identifikationen och lojaliteten med en nostalgi och en idĂ©. 

Att denna idĂ© om det förflutna ur ett historiskt perspektiv ofta Ă€r att betrakta som missförstĂ„nd, önsketĂ€nkande och kvalificerat nonsens Ă€r en sak – att den kulturellt nĂ€rmast Ă€r steril Ă€r en annan; den nya tidens konservatism Ă€r frikopplad frĂ„n verkligheten, och opererar enbart som en bild. 

Med det sprĂ„k de sjĂ€lva kanske skulle föredra, skulle man kunna beskriva den nya svenska högern som ett rent identitetspolitiskt projekt: NĂ€r Ulf Kristersson (M) i förra veckan basunerade ut sin saknad efter kĂ€rnkraftsreaktorn Ringhals 1 var det inte avsett som seriös politik. 

Han har inte glömt att hans parti fram till 2019 stöttade den blocköverskridande överenskommelse som ligger till grunden för dagens energipolitik, och skulle i regeringsstĂ€llning knappast lyfta ett finger för att Ă„terinföra kĂ€rnkraften. 

Nej, Kristerssons saknad efter Ringhals 1 handlar om nĂ„got helt annat – om att omfamna den maskulint kodade kĂ€rnkraften, om att sĂ€lja en idĂ© om att det var bĂ€ttre förr och, förstĂ„s, om att aldrig sĂ€ga nĂ„gonting som ligger för lĂ„ngt ifrĂ„n vad Jimmie Åkesson (SD) skulle ha sagt.