– I bästa fall kan man börja bygga redan i år, men det är en del saker som behöver lösas angående finansieringen, bland annat. Men i år eller nästa år hoppas vi att vi är igång, säger Annika Larsson, projektledare vid Trafikverket.
Läs mer: Ny järnvägsstation i Kiruna dröjer länge
Läs mer: "Vi är värda fullgod ersättning, LKAB"
I oktober vann arbetsplanen för den nya sträckningen av E10:an laga kraft. Innan det hade den överklagats och frågan låg på regeringens bord. Men regeringen beslöt alltså att godkänna arbetsplanen.
Läs mer: "Grönt ljus för trafikplan"
Det innebär att det inte finns några juridiska hinder för att börja bygga den nya, sju kilometer långa sträckningen. Men än är ingen spade i marken.
Vägbygget ska upphandlas och kostnaden - med alla tillkommande väganslutningar - väntas bli ungefär en halv miljard kronor. Projektet är ungefär lika omfattande som Umeå-projektet, där E4:ans dragning ändrades.
– Det är en jättestor entreprenad, säger Annika Larsson, som bedömer att det här är ett av de största vägprojekten i länet på väldigt länge.
När vägbygget väl kommer igång är det den norra delen av den nya sträckningen, vid Karhuniemi, som ska byggas först. Det beror på att trafiken kan behöva ledas om i norr, om det framöver skulle bli farligt att köra på den gamla vägen.
För hela den nya sträckningen kommer fyra olika vägplaner snart att finnas. De inbegriper bland annat lösningar vad gäller E10:ans anslutningar till andra vägar, liksom placering och utformning av passager och gång- och cykelvägar.
Längst har Trafikverket hunnit med den vägplan som rör E10:ans anslutning till Kurravaaravägen. Här föreslår myndigheten bland annat att det blir en stor rondell som förbinder nämnda vägar.
Den vägplanen är ute på granskning just nu innan den så småningom kan vinna laga kraft. Mest arbete återstår med E10:ans sträckning vid nya centrum. Där finns ännu ingen vägplan.
I tisdags informerade Trafikverket om arbetet med E10:an i Folkets hus i Kiruna.
Vad är det svåraste för Trafikverkets del i arbetet med E10:an?
– Det svåraste är all samplanering vi har tillsammans med kommunen och andra aktörer. Det händer ju saker i Kiruna hela tiden, det är nya planer och nya bostadsområden som ska planeras och byggas, samtidigt som vi ska bygga en väg. Så det är en hel del samordning och samplanering som behöver göras, säger Annika Larsson.
Kan du ge ett konkret exempel på en utmaning vad gäller samplaneringen?
– Det kan vara nya centrumdelen där vi har nya bostäder och ett nytt handelsområde som ska ligga nära E10:an. Där bör vi titta på en lite annorlunda linje för E10:an.
Berätta om ert arbete med E10:an vid nya centrum. Vad gör ni just nu?
– Vi har inte riktigt kommit igång med vägplanen ännu. Utan nu gör vi ett inledande jobb och kommer vara ute och samråda under hösten där vi visar förslag på väglinje för den delen, säger Annika Larsson.
Trafikverket ska bland annat göra markundersökningar för att se exakt vilken sträckning som är lämpligast. Detta då nya centrum byggs i ett gammalt industriområde och LKAB tidigare bedrev gruvdrift en bit bort.
Kommunen vill se en något östligare sträckning vid nya centrum. Det skulle göra stadskärnan större.
Annika Larsson tror att Trafikverket och kommunen kommer att hitta en bra lösning, även om arbetet med den delen av E10:an sannolikt kommer att vara knepigast.
– Vi kommer att fixa det, säger hon.