– Byggnationen ligger långt fram i tiden, säger Annika Larsson, projektledare på Trafikverket.
Trafikverket har gjort en inledande studie där fem möjliga platser för den nya järnvägsstationen pekats ut. Dessa ska utredas vidare i en järnvägsplan.
– Men vi vet ännu inte när vi kan starta den formella planprocessen för järnvägsstationen, säger Annika Larsson.
Arbetet som föregår valet av plats för stationen lär ta omkring två år. Därefter ska utformningen utredas mer detaljerat, vilket lär ta mellan ett och två år, enligt Annika Larsson.
Till sommaren väntas emellertid det underlag som krävs för att den formella planprocessen ska kunna inledas finnas färdigt.
Liksom i arbetet med den nya sträckningen av E10:an krävs samråd- och planering mellan olika aktörer.
Vad är svårt med att finna en plats för järnvägsstationen?
– När man går in i planprocessen och ska utvärdera alla alternativ ska alla parter komma överrens. Det är inte helt enkelt och det här är en dyr investering, säger Annika Larsson.
Kommunen är emellertid tydlig med att den nya järnvägsstationen ska ligga i anslutning till stadens nya centrum, som den gamla gjorde.
– Jag vill bestämt markera att den tillfälliga stationslösningen aldrig får bli permanent, skrev Kirunas kommunalråd Kristina Zakrisson (S) i en debattartikel i NSD i början av februari.
I samband med näringsminister Mikael Dambergs (S) Kirunabesök påtalade Kristina Zakrisson därför att hon gärna ser att staten finansierar den nya dragningen av E10:an och järnvägsstationen, enligt debattartikeln. Detta mot bakgrund av LKAB:s tuffa ekonomiska läge.
Läs mer: "Vi är värda fullgod ersättning, LKAB"
När de olika tänkbara platserna för järnvägsstationen utreds är flera faktorer viktiga att ta hänsyn till, berättar Trafikverkets Annika Larsson. Det handlar bland annat om tillgänglighet, miljöintressen i området, ekonomi och om vilken målbild - ungefär för vilka och på vilket sätt stationen ska fungera - som finns.