Det framgår av ett nytt yttrande till Mark- och miljödomstolen.
– När Mertainengruvan tillståndsprövades gavs tillstånd att i en inledande fas sköta transporterna med lastbil. Frågan sköts upp och LKAB hade dörren öppen för järnväg. Nu verkar bolaget ha bestämt sig för ett lastbilsrally. Vi befarar att det får svåra konsekvenser för andra trafikanter och samhällsintressen, säger David Berggård, miljöingenjör.
Läs mer: Brytning i stor skala kan påbörjas
Länsstyrelsen vill efter prövotiden i stället se en lösning i form av ett stickspår från Mertainen till Svappavaarabanan, en sträcka på cirka en kilometer.
I den utredning som LKAB tagit fram finns fyra alternativ för hur malmen kan transporteras: två via väg (60-tons lastbilar alternativt 90-tons lastbilar) och två via järnväg. En järnvägsdragning försvåras dock av höjdskillnader, enligt LKAB.
Man tvingas använda dumprar för att lasta och lossa malmen. LKAB anser därför att lastbilstransport är det bästa alternativet, både ur ekonomiskt och miljömässigt perspektiv.
– Järnväg och transportband är den absolut tyngsta investeringen. I det här läget vill vi undvika tunga investeringar. Och när vi jämför järnväg plus lastmaskiner finner vi att det är en större miljöbelastning än att köra malmen med lastbilar. Därför förordar vi lastbil. Vi är också involverade i ett projekt med Siemens och Scania som handlar om eldrift av lastbilar. Det är mycket intressant, säger Anders Lindberg, informationschef vid LKAB
Länsstyrelsen bekymrar sig för miljön, men mest för trafiksituationen på E 10:an.
– E 10:an är enda vägen mellan Gällivare och Kiruna, och vi vet bland annat att Kiruna kommun anser att det här är en mycket viktig fråga. Det kan bland annat handla om akuttransporter till Gällivare lasarett. Vi vet också att LKAB avser att stänga av E 10:an vid sprängningar.
Läs mer: Målet: En mötesfri E10
Länsstyrelsen anser vidare att lastbilstransporterna omgärdas av frågetecken.
– Hur har man tänkt sig det? Blir det en planskild korsning där lastbilarna ska ut på E 10:an? Blir det flera filer, 2+2? Vi vet inte, säger David Berggård.
– Trafikverket bygger 2+1-väg nu och på sikt, om vi får tillstånd, så blir det en planfri korsning som LKAB finansierar och Trafikverket bygger, säger Lindberg.
LKAB planerar att bryta tio miljoner ton om året i Mertainen med start vid årsskiftet. Vid full produktion beräknar LKAB att 830 90-tons lastbilar trafikerar sträckan per dygn, en ökning med ca 20 procent av trafiken.
– När det gäller trafiken så blir det ett ökat tryck men det är ingalunda så att vi har en lastbilskaravan igång hela tiden. Det är blir två lastbilar i vardera riktningen. Alltså totalt fyra samtidigt, säger Anders Lindberg.