Så ska Luleå bli bäst på fest

Luleå vässar organisationen för att kapa åt sig fler attraktiva arrangemang i framtiden. Nio miljoner ska satsas fram till 2022.

Luleå Pride är en årlig folkfest. Nu ska kommunen satsa nio miljoner på en ny strategi. Tanken är att staden ska få fler evenemang och att befintliga evenemang ska bli ännu bättre.

Luleå Pride är en årlig folkfest. Nu ska kommunen satsa nio miljoner på en ny strategi. Tanken är att staden ska få fler evenemang och att befintliga evenemang ska bli ännu bättre.

Foto: Pär Bäckström

Luleå kommun2019-09-19 10:28

– Vi ser att det finns en möjlighet att både få tillväxt och att skapa ett mervärde för medborgarna om vi kan få fler evenemang, säger Maria Bergman, näringslivsstrateg.

Ärendet handlar om ett nytt sätt att arbeta med evenemang och ska behandlas på kommunstyrelsens arbetsutskott på måndag.

I planen för evenemang föreslås att en grupp tillsätts med representanter från kultur- och fritidsförvaltningen, stadsbyggnadsförvaltningen, kommunstaben samt det nybildade kommunala bolaget Luleå Business Region (sammanslagning av Visit Luleå och Luleå näringsliv).

Ett nytt uppdrag som evenemangsansvarig skapas på Luleå Business Region. Vidare skapas ett antal funktioner som ska stödja arbetet, bland annat "En dörr in", lotsgrupp och tillståndsgrupp.

Styrgruppen ska samordna och bereda möjligheter för större evenemang, exempelvis Melodifestivalen, medan kultur- och fritidsförvaltningen ansvarar för lokala arrangemang som Musikens makt eller Luleå Pride.

– Tanken med att bredda ansvaret är att skapa en väl fungerande struktur. Evenemangen berör ju många enheter på kommunen. Vi hoppas att det ska innebära ett tydligare och ännu mer framgångsrikt sätt att arbeta med evenemang, säger Maria Bergman.

Kostnaden 2020–2022 är beräknad till nio miljoner. Finansieras föreslås lösas genom att sex miljoner tas från budgetposten oförutsedda utgifter och tre miljoner från strategiska utvecklingsinsatser.

Satsningen ska utvärderas efter två år.

Maria Bergman, näringslivssstrateg.
Maria Bergman, näringslivssstrateg.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!