Hårt trafikerade Södra hamn-leden – i folkmun "Varvsleden" – innebär problem för den expanderande delen av centrala Luleå, med Kuststad, nya Teknikens hus och etablering av Engelska skolan.
Läs mer: Teknikens hus: "Sänk Varvsleden under jord"
Tillgängligheten för fotgängare är begränsad, med två övergångsställen och omdiskuterade "helröret", gångbron med omfattande underhållsbehov som länge har varit hotad av rivning.
Men kommunen har ännu ingen tydlig strategi för den motorvägsliknande leden.
Läs mer: "Gångbron var ett villkor för att få bygga"
Läs mer: Då avgörs gångbrons öde
Kommunalråd Lenitha Ericson (S) utlovade tidigare att en ny utvecklingsplan för centrum – med visioner gällande Södra hamn – kommer innan sommaren, men fördröjs den till senare i höst.
– Före det måste vi ha ett samråd gällande den mer övergripande översiktsplanen, säger Maria Nordgren, samhällsutvecklingschef på kommunen.
Läs mer: Folkomrösta om Södra hamn-plan
Översiktsplanen, som ersätter den gamla från 2013, ska bli en ny plattform för kommunens strategiska arbete och läggs ut på samråd före sommaren.
– Men i den finns inget konkret om Södrahamn-leden, Maria Nordgren.
Hur viktigt är det att trafiksituationen i Södra hamn åtgärdas?– Södrahamn-leden är en barriär. Det måste bli lättare att promenera till och från Södra Hamn.
Kristina Jonsson, Teknikens hus, föreslår att hela leden sänks ned under jord. Vad anser du om det?– En svår lösning. Att bygga tunnlar under staden är svårt överhuvudtaget. Hur tar du dig till centrum då? Men vi får titta på detta. Huvudsaken är att vi hittar en bra lösning.
Inför den nya utvecklingsplanen för centrum har Robert Eriksson, chef på stadsbyggnadsförvaltningens stadsplaneringsavdelning, i uppdrag att se över trafiksituationen på hela centrumhalvön, där ett kommande nytt resecentrum ingår, liksom förbättrad tillgänglighet till Kuststad och de nya bostadsområdena på Malmudden.
– Även Teliakorsningen är problematisk, med ett nytt bostadsområde – Fågeln – nedanför. Dessutom mycket tung transport längs Södra hamn-leden, viktigt att tänka på det också.
Realistiskt att sänka Södra hamn-leden under jord?– Man ska vara öppen för alla idéer. Endast fantasin sätter gränserna. Man får inte tänka kortsiktigt heller, utan vara visionär. Hur ska staden se ut om 50-100 år?
– Men självklart är detta också förenat med kostnader. Och hur påverkas trafikströmmarna? Att förändra Södra hamn-leden får inte skapa problem i övriga centrum, säger Roger Eriksson.
Men han kan inte utlova hur konkreta idéerna blir gällande Södra hamn-leden i utvecklingsplanen för centrum, som ska klubbas i höst.
– Den ska i alla fall peka på hur man löser övergångarna, vilka områden som är lämpliga för detta. Det måste också finnas utredningar och kostnadsbilder i grunden då, som visar vad som är möjligt, säger Robert Eriksson, avdelningschef på stadsplaneringsenheten.