Far och flyg, vilka dyra helikoptrar

Flygvapnets helikoptrar kostar 200 000 kronor i timmen – och flygs dagligen vid skvadronen i Luleå. Men frågan är om Försvarsmakten har råd med dem i framtiden. "Ju mer avancerad, desto dyrare i drift", säger Jonas Nellsjö, chef för helikopterflottiljen.

TOPPMODERNA. Nio av de totalt 18 helikoptrarna har de senaste tio åren funnits stationerade vid helikopterflottiljens första skavdron i Luleå.

TOPPMODERNA. Nio av de totalt 18 helikoptrarna har de senaste tio åren funnits stationerade vid helikopterflottiljens första skavdron i Luleå.

Foto: Försvarsmakten

Luleå2018-02-08 17:11

Redan i början av 2000-talet slöt Försvarsmakten ett avtal med franska leverantören NH Industries om att köpa in nya, toppmoderna helikoptrar (se faktaruta). Affären fördröjdes i flera år och de första versionerna av Helikopter 14 levererades först år 2008, för att därefter modifieras i flera omgångar, med dyra reservdelar och stort behov av reparationer.

Nio av de totalt 18 helikoptrarna har de senaste tio åren funnits stationerade vid helikopterflottiljens första skavdron i Luleå och under 2018 kommer de två första helt färdigställda – slutversionen, Helikopter 14 E – att tas i bruk här.

– Helikoptrarnas uppgift är att vara en markoperativ resurs för armén, vad gäller transport av såväl trupper som material. Sedan har de en räddningsfunktion, för undsättning till sjöss och på land, oaktat fred eller krig, säger Jonas Nellsjö, nationell chef för helikopterflottiljen.

Hur ofta är helikoptrarna i bruk vid skvadronen i Luleå?

– Det flygs på daglig basis. Besättningen består av tre-fyra personer, beroende på uppdraget.

Men Helikopter 14 är mycket dyr i drift och kostar så mycket som 200 000 kronor i timmen att flyga. Som ett räkneexempel skulle kostnaden för en timslång daglig flygning – fem dagar i veckan, alla tolv månader – med enbart en av helikoptrarna innebära en årlig kostnad på hela 48 (!) miljoner kronor.

Och Jonas Nellsjö medger att Helikopter 14-affären inte har varit optimal ur kostnadssynpunkt.

– Visst är priset högt. Men när man räknar timkostnaden ska man vara noga med alla parametrar. Helikoptrarna är de modernaste du kan ha, sett till radarsystem, värmekameror med mera. Ju mer avancerad, desto dyrare i drift. Och behovet av helikoptrar inom försvarsmakten är stort för att vi ska kunna lösa vårt uppdrag och hantera omvärldsläget.

Samtidigt rapporterar Sveriges Radio Ekot att helikoptrarna har blivit ett "sorgebarn" för Försvarsmakten och att överbefälhavare Micael Bydén måste kräva mer pengar i budgetunderlaget den 1 mars.

Om detta inte infrias överväger Försvarsmakten, enligt Ekot, att sluta använda nio av helikoptrarna som är tänkta för användning på land.

– Budgetprocessen vill jag inte uttala mig om i dag. Jag kan bara konstatera att helikoptrarna har ett timpris på 200 000 kronor, säger flottiljchefen Jonas Nellsjö till Norrbottens Media.

Innebär alla skenande kostnader förändringar för verksamheten i Luleå?

– Just nu ser jag inte att det kommer att krävas, säger Jonas Nellsjö.

Helikopter 14

Det europeiska samarbetet bakom Helikopter 14 är världens första serieproducerade helikopter med ett helt elektroniskt styrsystem. Styrsystemet består av två digitala och två analoga datorer. Enligt Försvarsmaktens hemsida ska detta minimera risken för att styrsystemet slås ut på grund av datorhaveri.

Helikopter 14 används i två roller, markoperativt och sjöoperativt. Enligt Jonas Nellsjö, chef för helikopterflottiljen, arbetar de sjöoperativa över hav och stöttar marinen med bland annat ubåtsjakt. Den markoperativa står för transport av material och trupp. De nio helikoptrar som är avsedda för till exempel u-båtsjakt berörs inte av den höga driftkostnaden, 200 000 kronor i timpris.

Källa: TT

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!