Det är en solig torsdag kväll 2 juni 2016 när Luleåbon och mamman Terese Höggren, 47 år, omkommer i den våldsamma båtolyckan i Södra hamn.
Läs mer: Kvinna avled efter båtolycka
Läs mer: Misstänkt brott vid båtkraschen
Tillsammans med maken och dottern i 20-årsåldern har hon tagit den nyinförskaffade båten från Granudden, i riktning mot Ettans båthamn, där sällskapet ska hämta upp en kompis till dottern för att därefter ha en grillkväll på ön Stensborg.
Samtidigt, utanför Gråsjälören, kommer en 24-årig manlig båtförare i hög fart i en båt från Svartöstadshållet, med sikte på Bergnäsbron och vidare till Gäddviksströmmarna, där han ska fiska med sin kompis.
Han håller drygt 30 knop med sin Anytec 750, en snabbgående aluminiumbåt med karatäristiskt vasst skrov.
Men solnedgången över Bergnäset innebär motljus för 24-åringen, som i senare polisförhör uppger att han upplever ett "bländande" solstråk på vänster sida.
Plötsligt, "fem-tio meter" från hans båt, kommer familjen Höggren från vänster i sin Bella Excel 570.
24-åringen försöker väja, slår i backen – men båtkollisionen går inte att undvika.
– Från ingenstans smällde det till, säger maken i polisförhör.
Ett stort hål gapar i skrovet, mot relingen, på höger sida där Teresa Höggren hade suttit bakom ratten och träffats av Anytec-båtens vassa för.
Dottern skriker, medan maken försöker med munmotmun-metoden för att rädda livet på sin hustru.
24-åringen hoppar över till familjens båt och vill hjälpa till med hjärt- och lungräddning, men förgäves.
Rättsläkare konstaterar senare att hon dog av omfattande bröstskador, därtill skador på samtliga revben och lungorna.
Stora kroppspulsådern hade också tudelats.
I förhör uppger 24-åringen att han försökte ha uppsikt men ändå inte kunde se båten från vänster.
– Den dök upp i det lilla solblänket, motsolen, säger han.
Vice chefsåklagare Mikael Lundquist höll initialt i en utredning om vållande till annans död men beslutade att lägga ned den eftersom han ansåg att brott inte kunde styrkas.
– Precis som i trafiken finns det en högerregel som gäller till sjöss. Enligt den regeln hade aluminiumbåten inte någon skyldighet att lämna företräde, sa Mikael Lundquist, två veckor efter olyckan.
Men en anhörig begärde överprövning hos Åklagarmyndighetens utvecklingscentrum i Malmö och i november skickades ärendet tillbaka till åklagarkammaren i Luleå.
Läs mer: Dödsolyckan leder till åtal
Läs mer: Förnekar vållande till annans död
Chefsåklagare Thomas Ennefors öpnnade förundersökningen på nytt och i somras väcktes åtal mot 24-årige mannen, som enligt stämningsansökan visade oaktsamhet då han höll för hög fart med sin båt, trots bländande sol.
Under onsdagen stundar rättegången.