Inga löften om Norrbotniabanan

Förespråkarna för Norrbotniabanan har gett upp hoppet om en snabb finansiering av banbygget via statsbudgeten. Strategin är nu en helt annan, enligt Gusten Granström, verkställande direktör för Norrbotniabanan AB.

Ett finansutskott på besök var mycket försiktigt och bjöd inte på några utfästelser.  Bertil Kjellberg,P-O Eriksson, Norrbottens landshövding,Stefan Attefall och Roger Tiefensee.FOTO: Bengt-Åke Persson

Ett finansutskott på besök var mycket försiktigt och bjöd inte på några utfästelser. Bertil Kjellberg,P-O Eriksson, Norrbottens landshövding,Stefan Attefall och Roger Tiefensee.FOTO: Bengt-Åke Persson

Foto: Bengt-Åke Persson

LULEÅ2009-09-10 06:00
- Nu är vi inte publik längre. I stället jobbar vi tillsammans med berörda kommuner och landsting med en modell som innebär upplåning från banker. Även om det rör sig om cirka 23 miljarder kronor så tror vi inte ska vara några problem, säger Granström.
Men det förutsätter samtidigt ett åtagande från staten.
- Och det är att den går in som garant.
Om er nya strategi faller väl ut, vad innebär det ?
- Att banbygget kan komma igång betydligt tidigare än vad som är tänkt. Banverket har ju inte ens med den i sin långtidsplan fram till år 2020.
Under gårdagen träffade Gusten Granström och Norrbotniabanans styrelseordförande, Lorentz Andersson, riksdagens finansutskott. Några förhoppningar om att finansutskottet skulle komma med några positiva besked gällande Norrbotniabanan hade de inte.
- Ledamöterna i utskottet var också mycket försiktiga med att tycka och lova saker och ting.
Kortfattat besked
Finansutskottets ordförande Stefan Attefall (KD) bjöd inte heller på några utfästelser när han i går träffade media.
- Diskussionen fortsätter om hur vi ska få fram pengar till infrastruktursatsningar, löd det kortfattade beskedet.
Granström och Andersson överöste i stället finansutskottet med argument för Norrbotniabanan.
- Många har kanske fått för sig att Norrbotniabanan är ett hembygdsprojekt, vilket inte alls stämmer. Den här banan kommer att få oerhört stor betydelse inte bara för hela Sverige utan också för Europa. Dessutom kommer det att leda till portarna till Östeuropa.
Gusten Granström tycker att insikten och förståelsen om vad Norrbotniabanan egentligen handlar om har ökat markant.
Persontrafiken bieffekt
- Till exempel att det i första hand inte är frågan om en bana som enbart kommer att hålla på med persontrafik. Det är en bieffekt. Det primära är godstrafiken och det är här som det europeiska perspektivet kommer in i bilden.
På vilket sätt?
- I Norrbotten och Västerbotten, finns oändligt med naturtillgångar som övriga Europa behöver. Med Norrbotniabanan kommer vi att få ut dessa mycket snabbare och effektivare.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om