EU kan bli finansiär av Botniabanan
Möjligheten att EU ska vara med och finansiera bygget av Norrbotniabanan har ökat markant. Det står klart efter den presentation som EU-kommissionen fick av projektet i onsdags.
Bottniska korridoren?
Faller pusselbitarna på plats kan EU komma att finansiera bygget av Norrbotniabanan med fem miljarder kronor, motsvarande 25 procent av satsningen.
Men detta under en mycket viktig förutsättning, att EU plockar in den Bottniska korridoren, där Norrbotniabanan ingår, i systemet för transportkorridorer.
- Lyckas vi få med EU på detta så ligger vägen öppen för en EU-finansiering av Norrbotniabanan, säger Inge Andersson.
Besked om det blir en EU-finansiering kommer dock att dröja.
Tidigast i slutet av 2010 presenterar kommissionen ett förslag på nya transportkorridorer.
Lyfts den Bottniska korridoren in så dröjer det till 2014, när EU:s nya programperiod tar vid, innan det går att få loss pengar.
Tror på positivt resultat
Inge Andersson verkar övertygad om att den intensiva lobbyverksamhet som bedrivs från norra Sverige kommer att ge resultat.
- Konkurrensen är visserligen stenhård men det som talar för oss är övriga Europas beroende av våra naturtillgångar. Skogen, malmen och mineralerna, säger han.
Tanken med den Bottniska korridoren är ett sammanhållet järnvägsnät längs Norrlandskusten, in i Finland och till Narvik. En sammanbindning med det ryska järnvägssystemet ingår också. Korridoren är tänkt att kopplas ihop med Nordiska triangeln mellan Oslo, Helsingfors och Köpenhamn och som är ett prioriterat transportsystem av av EU.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!