Anders Jonsson beklagar händelsen i helgen, när en 28-årig man omkom i den svåra mc-kraschen i Luleå.
– Alla olyckor är ett misslyckande, de ska inte behöva inträffa. Men eftersom jag inte vet detaljerna kring vad som har hänt, så kan jag inte kommentera mer än så, säger Anders Jonsson, ordförande för SMC i Norrbotten.
Läs mer: Senaste nytt om dödsolyckan
Läs mer: Två till sjukhus efter mc-olycka
Läs mer: Ung man död i mc-olycka
Läs mer: Taxibolaget: "Chockartad händelse"
Norrbotten är relativt förskonat från dödsolyckor med motorcykel inblandad. Ändå sker nästan årligen minst en mc-olycka med dödlig utgång, och även Luleå har drabbats hårt (se faktaruta).
2007 dog en 29-årig man efter en krasch på viadukten över Svartöleden och bara ett stenkast från helgens olycksplats omkom en annan mc-förare 2014, när han förlorade kontrollen över sin motorcykel efter en krogkväll på O'Learys.
Anders Jonsson minns också den tragiska händelsen i samband med Majrundan 2016, när en mc-förare förolyckades i Heden utanför Boden.
Läs mer: Man död efter mc-olycka i Boden
– Han körde rakt mot oss som körde kortegen och kraschade in i en bil.
I fjol gjorde SMC en djupare analys av olycksstatistiken, i samverkan med Trafikverket. Den visade att den stora merparten förolyckade mc-förare saknar behörighet att köra motorcykel.
Anders Jonsson nämner som exempel olyckssiffrorna år 2016.
– Av 36 döda motorcyklister då, var endast sju behöriga att vara ute i trafiken. De flesta saknar körkort, eller kör på motorcyklar som är olagliga eller obesiktade. Dessutom har flera kört med alkohol i blodet.
Mot den bakgrunden har SMC börjat arbeta mer aktivt med att nå ut till den överrepresenterade gruppen i olycksstatistiken.
– Det handlar om att sprida information till de obehöriga förarna, största faran i trafiken. Vi missionerar så gott vi kan och pratar med alla mc-klubbar.
Anders Jonsson har ingen officiell statistik men är övertygad om att många mc-förare i Norrbotten av olika anledningar inte borde sitta på en motorcykel.
– Under en dag i Luleå stöter man garanterat på flera förare som är obehöriga i trafiken.
Att vissa mc-förare saknar körkort kan ha olika förklaringar, inte minst ekonomiska.
– På min tid var det billigt att ta körkort, men i dag kostar det över 20 000 kronor. Alla kanske inte anser sig ha, men vill köra mc ändå.
Under flera år har också så kallade sporthojar, mindre motorcyklar med extra mycket hästkraft och prestanda uppåt 300 kilometer i timmen, varit populära.
– En särskild klick som äger dem. Sporthojarna är fantastiskt fina maskiner men inbjuder tyvärr till att många åker över sin förmåga och utgör en säkerhetsfara. Just de mc-förarna borde komma till våra kurser.
Under helgen var han själv på motorcykelutbildning i Pajala, liknande de utbildningar som SMC anordnar i Piteå-Långnäs och Boden. Där får deltagarna öva mer på att köra konbana, bromsa och köra i enklare kurvbanor.
– Vi anordnar fortsättningsutbildningar för de som redan har mc-körkort, även de med övningskörningstillstånd kan delta med sina handledare.
Samtidigt tycker han att teknikutvecklingen och lagstiftningen går i rätt riktning.
– Sedan 2016 är det exempelvis lag på att alla nya motorcyklar ska ha ABS-bromsar. De flesta i dag är också utrustade med anti-spinn på bakhjulet, som gör mc:n mycket mer stabil.
Anders Jonsson vill också poängtera att merparten av länets mc-förare inte utgör någon trafikfara, vare sig för medtrafikanterna eller sig själva.
– De allra flesta sköter sig alldeles utmärkt längs vägarna, men tyvärr kommer vi inte riktigt åt klicken av obehöriga förare. De sitter som en tagg i ändan på oss, säger SMC-ordföranden i Norrbotten.