Jokkmokks Julmarknad lockar tyska turister

Vintermarknaden har besökare från när och fjärran och nu börjar även "lillasyster", Julmarknaden, locka långväga gäster.

Rensläde är ett av inslagen under Jokkmokks julmarknad.

Rensläde är ett av inslagen under Jokkmokks julmarknad.

Foto: CJ Utsi

Jokkmokks kommun2019-11-23 10:43

Det var inför den stora turistmässan ITB – Internationale Tourismus-Börse i Berlin som en tysk researrangör ställde frågan "Har ni någon information om julmarknaden då?" Petra Holmbom, affärsutvecklare på Destination Jokkmokk, upplevde ett ögonblick av kaos innan hennes mun formade ett Ja!. För någon information fanns inte då och det var bråttom. Hon tog med viss bävan med sig sitt "Ja" till kulturföreningen Gamla apoteket som tidigare arrangerat skyltsöndag.

– Ska vi köra frågade jag?" Självklart! svarade de, berättar Petra Holmbom.

Och på den vägen är det. Den tyska gruppen kom och har återkommit. Sedan dess har fler bolag börjat sälja resor direkt till marknaden som äger rum 7-8 december i år. Datumet är inte helt oviktigt i sammanhanget. Förutom att det förstås är juletid så är det då biltestverksamheten går igång på allvar vilket innebär direktflyg till Norrbotten. 

Vad vill de då med Jokkmokks julmarknad och kulturfestival som är det fullständiga namnet. Vill de skapa en ny vintermarknad?

– Nej. Julmarknaden ska vara liten och mysig och lugn med gediget hantverk. Vi är som ett litet, fint julkort, säger Anna-Karin Aira i planeringsgruppen.

– Det handlar om att ta tillvara Jokkmokk. Att ge Jokkmokks företag fler tillfällen att sälja sina produkter. Vi gör det tillsammans med ett gemensamt mål. 

Det sätt som Jokkmokk skapat sin julmarknad på har även den fått uppmärksamhet, bland annat i tidningen Turismnytt.

Petra Holmbom blir projektledare för julmarknaden på halvtid från 1:a januari.
Petra Holmbom blir projektledare för julmarknaden på halvtid från 1:a januari.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!