Vad du ska tänka på när du bygger en hemsida

31 maj 2022 11:35

Idag har i princip allt en hemsida. Vare sig det gäller matvarubutiker, modebloggar eller organisationer, så förväntar man sig hitta en snygg och fungerande webbsida. Om du har något du vill sälja eller information du vill göra andra medvetna om, är en hemsida nästan ett måste idag. 

Men var ska man börja om man vill skapa en hemsida? Ska man kolla in youtube-videor och “how-to” bloggar? Eller ska man betala någon som kan? Vad kostar det och vad är egentligen en rimlig summa att betala? 

Frågorna är många och långa, men svaret är kort! Du kan nämligen hitta allt du behöver veta på en och samma sida. 

Webbskaparen är en blogg där du kan du få tips om vad du behöver tänka på när du vill skapa en egen hemsida. Här delas tips och erfarenheter om vilka plattformar som är bäst att använda eller hur du startar din hemsida själv, helt gratis! 

I den här artikeln får du veta grunderna för vad du behöver tänka på när du skapar en webbsida. Vi börjar med planeringen. 

1. Gör en plan för din hemsida

Innan du börjar leta fram vilken plattform du ska använda dig av för att bygga hemsidan eller om du vill anlita någon, bör du göra en plan. 

Gå igenom denna checklista innan du börjar skapar din hemsida:
 

  • Vilket syfte har din hemsida? Är det en simpel informationssida, eller behöver du något mer avancerat som till exempel en webshop?
  • Vem vänder sig hemsidan till?
  • Vad ska den heta och är denna domän ledig?
  • Vem ska designa och underhålla hemsidan? Hur många timmar ska läggas på detta?
  • Vad har du för budget?
  • Hur ska hemsidan se ut?
  • Har du några specifika önskemål om vad man ska kunna göra på hemsidan?

 

2. Gör det själv eller anlita ett proffs
 

Om du bestämt dig för att skapa din hemsida själv, kan du nu undersöka olika program och plattformar. Det finns publiceringsverktyg i alla prisklasser att välja bland, både för nybörjare och för de som kan lite mer. Om du inte vill lägga hela din budget på hemsidan, finns det till och med gratisprogram du kan använda. Dessa kan ha färre funktioner men om din hemsida ska vara relativt simpel är det ett strålande alternativ.  

 

Några av de bästa plattformarna just nu: 

  • Squarespace
  • WordPress med Elementor 
  • Webnode
  • Wix
  • Site123

     

Det finns såklart också professionella byråer som kan sköta hela processen åt dig. Du kan även hitta frilansare på sidor som Fiverr Upwork, vilket kan vara ett billigare alternativ. 
 

När du väljer publiceringsverktyg:


 

  1. Gör en ordentlig kravspecifikation
    Oavsett hur stort eller litet ditt projekt är så är det till din fördel att tydligt beskriva vad verktyget ska kunna leverera och hur det ska gå till.
  2. Överväg öppen källkod
    Med verktyg som Drupal, Dotnetnuke, Joomla eller Opencms har du möjlighet att skräddarsy en kraftfull lösning som i teorin är helt gratis.
  3. Sätt en budget och redovisa den

Berätta hur mycket pengar du tänkt satsa på ditt publiceringsverktyg när du begär in offerter från olika leverantörer. Om du har produkter du vill marknadsföra behöver du även känna till marknadsföringslagen.

  1. Fråga efter referenser
    Vad säger andra användare om det verktyg och den leverantör du funderar på? Kontakta om möjligt både webbredaktörer och folk på teknik- och ekonomisidan.
  2. Lär dig modulerna 
    Gör en analys av vilka moduler som finns och hur dessa uppfyller dina krav. I de flesta fall kan och bör du undvika att stå som finansiär och testpilot för helt nya moduler.
  3. Var medveten om eventuella risker
    Självklart kan ett specifikt renodlat konsultverktyg vara bästa lösningen för din webbsatsning. Speciellt om du känner att ni har ett ömsesidigt förtroende för varandra och om du har försäkrat dig om att det finns nöjda referenser som du kan lita på. 
  4. Deponera källkoden
    Om konsulten äger rättigheterna till källkoden, begär att den deponeras hos tredje part, som en försäkring om något skulle hända.
  5. Förstå priset
    Det kan verka billigt i början men sluta dyrt. Tänk på att inköpspriset i de flesta fall är långt ifrån hela kostnaden för ditt publiceringsverktyg. 
  6. Tänk koncept före verktyg
    Mål och syfte måste alltid komma först. Ett dåligt koncept räddas inte av ett webbpubliceringsverktyg. Men fel publiceringsverktyg kan sätta käppar i hjulet för ditt i övrigt väl genomtänkta koncept. Välj klokt!


 

3. Sätt igång!

Såvida du inte har ett proffs som är i full fart med byggandet av din hemsida, så hänger det nu på dig. 

 

Om det är första gången du skapar en hemsida, oavsett om du har lite kunskap sen innan eller är helt novis, så kommer det ta tid. Ge dig själv tid att gå igenom och verkligen lära dig alla funktioner plattformen du valt har att erbjuda. Bara att välja vilken design som funkar bäst och ser snyggast ut kan ta timmar. 

 

Kom ihåg att testa sidan under tiden du skapar den. Du kan tänka på det lite som att spara ett spel. Efter varje gång du skapat något, spara och testa hur det ser ut. Om det inte fungerar som du tänkt dig, är det lättare att gå tillbaka och hitta lösningen direkt än att inse att din sida har massa fel när den är klar. 
 

När du tycker du har skapat din sida precis som du vill ha den, så är det dags att ta in dina testobjekt, eller dina vänner med andra ord. Be dem klicka runt och prova alla funktioner på din sida för att upptäcka eventuella fel. 

 

Från

webbskaparen.se