Så har pandemin påverkat svenskarnas handelsvanor

15 mars 2022 15:21

Pandemin har resulterat i stora förändringar i svenskarnas vardag – något som visar sig i deras handelsvanor. Slutet ser ut att närma sig för kontantbetalningar, medan digitala lösningar, såsom Swish, rusar i popularitet. 

 

Att handla online är långt ifrån ett nytt fenomen. E-butiker har funnits så länge man haft tillgång till datorer och internet. I dag är internet mer lättillgängligt än någonsin. Många har datorer i sina hem, men framför allt har de flesta en mobiltelefon med internetuppkoppling, som de bär runt på var de än går. Med anledning av detta är det inte särskilt märkligt att e-handeln stått för en ordentlig utveckling på senare år.

 

Den digitala utvecklingen och e-handelns framfart speglas i den stora mängd betalningssätt som i dag finns att tillgå. Casinobranschen är ett tydligt exempel på detta. Många casinon, exempelvis casinon.xyz, erbjuder i dag en lång rad vanliga betalningsmetoder som möjliggör snabba och smidiga insättningar och uttag.

 

Även vid övriga betalningar, både online och i butik, finns i dag flertalet betalsätt att välja mellan. Sveriges Riksbank menar nu att vilket av dessa vi primärt väljer, har påverkats av pandemin.

E-handeln växer kraftigt under pandemin

Under 2020 bröt coronapandemin ut i Sverige och världen, och många blev tvungna att stanna hemma mer än vanligt. Många branscher drabbades av svåra konsekvenser, men handel via nätet blomstrade som aldrig förr. Enligt Postnord växte e-handeln med 40% under 2020 jämfört med året innan. Den största utvecklingen ägde rum i dagligvaruhandeln, som växte med hela 95%.

 

Den ökade handeln online och vår vilja att minimera kontaktytor när vi handlar i butik pekas ut som två av de största anledningarna bakom att svenskarna allt mer överger kontanter till förmån för digitala betalningar.

 

Kontantbetalning fortsätter minska

Att betala med kontanter är ett fenomen som länge titulerats som utdöende och under pandemin skyndades processen på. Enligt statistik från Sveriges Riksbank betalade endast 9% av svenskarna sitt senaste köp kontant under året då Covid-19 kom till Sverige. Detta är en minskning med fyra procentenheter jämfört med år 2018, då föregående statistik presenterades, och 30 procentenheter sett till de senaste 10 åren.

 

Föga förvånande har pandemin resulterat i att de digitala betallösningarna används mer frekvent. Trenden syns som tydligast hos betaltjänsten Swish. Detta antas till stor del bero på att allt fler företag nu tar emot betalningar från tjänsten.

Swish utkonkurrerar traditionella metoder

Direktöverföringar med Swish har länge varit populärt hos en yngre publik, men under pandemin syns en ökning bland den äldre populationen. Sannolikt just med anledning av att mer tid spenderas i hemmet och att man handlar via nätet eller att andra personer handlar åt en i butik.

 

Antalet Swish-betalningar har gått från 12 till 18 miljoner mellan januari 2020 och samma månad år 2021. Den senaste statistiken, från augusti 2021, visar 23 miljoner genomförda betalningar med tjänsten.

 

Samma tendenser går att se även globalt. Länder som USA, Kanada, Australien och Storbritannien har samtliga sett en ökning av digitala betalningsmetoder under 2020. I Storbritannien minskade användningen av kontanter med 25%.

Nya aktörer rusar på betalmarknaden

Swish är dock inte den enda digitala betalmetoden som ökat i popularitet under pandemin. De annorlunda förutsättningarna har låtit nya betalsätt träda fram och växa sig stora. Ett exempel på detta är biotech-företag såsom Apples intåg på marknaden.

 

Apple-användare kan i dag koppla sitt betalkort till sin smartphone eller klocka och ”blippa” dessa för att betala, precis som man kan göra med många vanliga betalkort av i dag. Enligt Sveriges Riksbank står dessa så kallade kontaktlösa betalningar för 60% av kortbetalningarna under 2020.

Från

Casinon.xyz