För att uppmärksamma affärernas arbete att kunna erbjuda mer veganskt och växtbaserat har livsmedelsföretaget Oatly tillsammans med konsumentguiden White Guide Green tagit fram ett pris för att hylla de butiker som på innovativa och normbrytande sätt lyfter fram det växtbaserade utbudet.

Runt 300 butiker nominerades och vinnaren blev Willys Storheden. Med motiveringen ”För er kärleksfulla behandling av det vegetariska sortimentet, och för att arbetet resulterat i en sensationellt stor och snabb utbredning av just denna avdelning i butiken!” fick de motta Årets vego på nya White Guide Green-galan.

­– Vi är superstolta, och framförallt är medarbetarna engagerade när det gäller vegetarisk. De vill verkligen lära sig, och kunderna, mer om ett segment som bara växer hela tiden, säger Daniel Lövgren, butikschef på Willys Luleå Storheden i ett pressmeddelande.

Initiativet White Guide Green kartlägger matbutikerna i Sverige ur ett miljö- och hållbarhetsperspektiv.

– Vi vet att vi behöver äta mer från växtriket om vi vill minska matkonsumtionens klimatpåverkan. Därför är det viktigt att butiker gör det lättare för konsumenter att ta steget mot en mer växtbaserad kost. Vi vill rikta ett stort tack till Willys Luleå Storheden och alla andra butiker i landet som lyfter fram vegoprodukter i sitt utbud och gör det enklare för konsumenter att handla klimatsmart, säger Jonas Persson-Follin, försäljningschef på Oatlys nordiska marknader.