Norrbotten vill satsa 20 miljoner i Västerbotten

Norrbotten kan tänka sig att satsa 20 miljoner kronor på ett industrispår i Västerbotten, från Umeå till sopförbränningsanslägggningen Dova, en mil norrut.Men det är absolut inte frågan om galenskap eller pengar i sjön, enligt kommunikationsdirektör Bo-Erik Ekblom på länsstyrelsen.

LULEÅ2009-09-01 06:00
- Den här banan ligger efter den tänkta sträckningen för Norrbotniabanan. Genom att skjuta till pengar kan banan uppgraderas, i stället för ett industrispår kan vi få något som håller måttet för Norrbotniabanan, säger Ekblom.
Ett sätt att trycka på i frågan, med andra ord?
- Det kan man säga. Det gäller nu att ta var på alla tillfällen som ges för att föra projektet Norrbotniabanan framåt, säger han.
Avfall på järnväg
Förslaget att sponsra ett upp-graderat industrispår mellan Umeå och Dova finns med i den regionala transportplan för Norrbotten, som tagits fram av länsstyrelsen och som nu är ute på remiss.
Runt 400 000 ton avfall körs årligen med lastbil till Dova och intresset att i stället transportera avfallet med järnväg är mycket stort.
En uppgradering innebär en investering på totalt 100 miljoner kronor.
Västerbotten har sagt sig vara berett att bidra med 80 miljoner kronor.
- Och vem vet, kanske är det det här som behövs för att få det här projektet att börja rulla, säger Bo-Erik Ekblom.
Inte en krona...
För annars går det mesta fel när det gäller Norrbotniabanan,
i alla fall ekonomiskt.
Inte en krona finns avsatt
i Banverkets nationella plan
som gäller för perioden 2010-2021.
Det innebär bland annat att möjligheten att få loss pengar från EU:s kassa är stängd.
- Eftersom Norrbotniabanan inte finns med i Banverkets plan så är vi obönhörligt diskvalificerade av EU, säger Bo-Erik Ekholm.
Regional finansiering
Enda chansen att få till stånd en tidigare byggstart är, enligt Bo-Erik Ekholm, att det genom en mobilisering i Norrbotten och Västerbotten ordnas fram en regional finansiering.
- Eftersom de synpunkter och argument vi framför avfärdas på central nivå så är det enda chansen. Därför måste Norrbotniabanan AB tillsammans med näringslivet, kommuner, landsting och alla andra berörda jobba för detta, säger Bo-Erik Ekblom.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om