Viktig facklig-politisk framgång

Den 8 juli ska Europaparlamentet rösta om en omfattande reform av EU:s vägtransportsektor, det så kallade mobilitetspaketet.

Europaparlamentarikerna Jytte Guteland, Johan Danielsson och Heléne Fritzon samt statsminister Stefan Löfven applåderar det nya regelverket.

Europaparlamentarikerna Jytte Guteland, Johan Danielsson och Heléne Fritzon samt statsminister Stefan Löfven applåderar det nya regelverket.

Foto: Jonas Ekströmer/TT

Blogg2020-07-03 08:02

Klubbslaget blir en sorts slutpunkt för en lång facklig-politisk kamp för att förbättra arbetssituationen för lastbilschaufförerna i Europa.

Under mer än tio års tid har Transportarbetarförbundet, LO och Socialdemokraterna påpekat att oseriösa åkerier utnyttjar EU:s regelverk för att kunna dumpa löner och sociala villkor. 2013 visade SVT:s "Uppdrag granskning"  hur det lett till att schyssta företag slås ut och till kraftigt försämrade arbetsförhållanden. Utländska chaufförer tvingas bo i månader i sina lastbilar för att kunna försörja sig.

Sakta men säkert har arbetarrörelsens krav på bättre arbetsvillkor fått genomslag i EU-sammanhang. En av dem som drev på var alltför tidigt bortgångne Europaparlamentarikern Jens Nilsson (S) från Östersund. Gång på gång lyfte han frågan i debatter och utskottssamtal – och enträget arbete har nu gett resultat.

Strax före julen 2019 kom beskedet om att EU-kommissionen, Europaparlamentet och EU:s medlemsländer är överens om ett nytt regelverk. Och på onsdag är det alltså dags att fastställa uppgörelsen genom ett klubbslag i Europaparlamentet. 

Den ligger helt i linje med kraven från S-håll och måste ses som en rejäl framgång för arbetarrörelsen.

"Kör du inrikestrafik i Sverige ska du ha svenska löner enligt svenska kollektivavtal. Om bilen befinner sig stadigt i Sverige ska den registreras och skatt ska betalas i Sverige", framhåller Johan Danielsson (S), ledamot i Europaparlamentets transportutskott, och den som tagit över stafettpinnen från Jens Nilsson efter valet 2019.

Beskedet är bra för alla lastbilschaufförer och seriösa åkeriföretag, liksom för alla som månar om det europeiska samarbetet. Det kan aldrig vara meningen att den fria rörligheten på EU:s inre marknad ska kunna utnyttjas av skrupelfria arbetsgivare som behandlar sina anställda som skit samtidigt som anständiga åkeriföretag slås ut.

EU ska vara ett verktyg för att förbättra situationen för medborgare och löntagare – inte för motsatsen.

                                                                      *     *     *

I lastbilstidningen Proffs finns en längre artikel inför onsdagens beslut och alla detaljer i mobilitetspaketet.