Nyligen blev det klart att klimatavtalet från Paris blir verklighet. Nu gäller det att alla länder och regioner drar sitt strå till stacken. I Sverige är den tunga vägtrafiken en stor klimatbov och många åtgärder behövs för att få ner utsläppen. En av dem är kilometerskatten, eller vägslitageavgiften som den ibland kallas. Trafikverket har många gånger visat att den behövs för att klara klimatmålen. I vinter kommer äntligen utredningsförslaget om denna avgift.
För tio år sedan var alla partier i Riksdagen enig om denna reform. Nu när klimathotet är ännu mer tydligt försöker alliansen med Centerpartiet i spetsen döda förslaget innan det ens blivit färdigt. Var finns miljöansvaret i dessa partier?
I land efter land i Europa införs kilometerskatt för tunga lastbilar både för att göra det mer konkurrenskraftigt att frakta på tåg men också för att lastbilarna sliter ner vägnätet. I Sverige är det så absurt att utländska lastbilar inte betalar ett öre för sitt vägslitage!
Det behövs på sikt internationella skatter som höjer priset på fossila bränslen, men en sådan process tar årtionden. Att ensidigt höja i Sverige gör bara att lastbilarna tankas utomlands. De studier som har gjorts visar att kilometerskatt/vägslitageavgift är det mest rättvisa och effektiva styrmedlet.
Avgiften kan dämpa ökningen av utsläpp genom att hålla nere idiotisk import. I dag importeras fler och fler matvaror, till och med mjölkprodukter fraktas långväga och konkurrerar ut våra bönder. Mer mat borde produceras lokalt eller regionalt. Det är idag allt för billigt att transportera varor långa sträckor med långtradare.
Fackförbundet Transport ställer sig positivt till en vägslitageavgift. Bakgrunden är den bekymmersamma utvecklingen i åkeribranschen, med omfattande lönedumpning och illojal konkurrens. Förbundssekreterare Markus Pettersson betonar att avgiften gör att myndigheterna får bättre koll på vilka fordon som kör på vägarna och skapar konkurrensneutralitet. Transport vill se undantag för utsatta näringar och ser gärna att någon form av skatteväxling införs tillsammans med avgiften.
Viktigt i sammanhanget är att bygga ut järnvägsinfrastrukturen. Använd intäkterna från kilometerskatten för att påskynda bygget av Norrbotniabanan, dubbelspåret på Ostkustbanan med flera projekt som ligger oacceptabelt långt fram i planeringen.
För miljöns och rättvisans skull – inför kilometerskatt för tung lastbilstrafik snarast!