Många, såsom Pajalas kommunalråd Harry Rantakyrö och även förre näringsminister Anders Sundström, har in i det sista satt sitt hopp till att LKAB skulle rädda den konkursade Northlandgruvan.
Sten Jakobsson, LKAB:s styrelseordförande, bekräftar för NSD på onsdagen att gruvjätten har följt utvecklingen gällande gruvprojektet under flera års tid, även innan de prekära ekonomiska problemen uppdagades.
Därför ifrågasätter han han också Anders Sundströms krönika i Dagens industri, där både regeringen och LKAB anklagas för att ha varit "passiva" och "ointresserade".
Läs mer: Riktar kritik mot regeringen
Läs mer: Damberg: Jag ställde krav på LKAB
– Vi har haft hjälp av interna och externa konsulter som har hållit oss underrättade om Northlands gruvor, malmkvaliteten, kostnaderna för transporter med mera. Allt har vi följt i detalj. Det AndeSundström skriver i sin artikel är på gränsen till osanning.
Att LKAB skulle ta över malmproduktionen i Pajalagruvan har också varit uppe i styrelsen ett antal gånger de senaste åren – men har aldrig egentligen varit aktuellt.
– Våra konsulter har hela tiden sagt att det inte finns några som helst synergieffekter, inget i Northlandgruvan som är av intresse för LKAB. Det skulle bara bli en kostnad och belastning.
Sten Jakobsson dömer i stället ut lönsamheten och kvaliteten i Northlandgruvan totalt, av flera olika orsaker. Bland annat gällande själva malmprodukten.
– De har en gruva som bara har 26 procents järnhalt, hälften av vad vi har i Leveäniemi och Merttainen. De måste därmed bryta och mala dubbelt så mycket som oss. Därmed blir malmen så oerhört finmald, för att få upp järnhalten till 60 procent, vilket innebär att den inte går att köra i våra pelletsverk. Dessutom innehåller malmen föroreningar.
– Lägg till långa transporter på lastbil på det och malmpriset som det är i dag – då är det oerhört tufft att få lönsamhet i gruvan, säger Sten Jakobsson.
Det senaste året, efter konkursen, har andra lösningar diskuterats bakom kulisserna mellan LKAB, konkursförvaltaren och det svenska konsortium, med Anders Sundström i spetsen, som har visat intresse att ta över gruvan.
Bland annat har konsortiet velat köpa malm av LKAB för att anrika den i Kaunisvaara.
– ja, vi har sedan ett år tillbaka avtal att de ska få köpa malm – men bara när vi har den tillgänglig. Och det är minst ett år dit. Eftersom våra dagbrottsgruvor i Svappavaara har blivit så försenade på grund av miljöprövning och seismisk aktivitet i Kiruna har vi svårt att försörja våra e-g-n-a pelletsverk i dag, säger Sten Jakobsson.
Och förra veckan kraschlandade förhandlingarna med konsortiet totalt – på grund av oenighet gällande LKAB:s malmpris.
– Jag ska tala om hur det är. I vårt avtal gällde världsmarknadspris, genomsnittspris för senaste månaden. Men det som konsortiet kom med förra veckan var att de ville köpa vår malm u-n-d-e-r det priset – vilket vi inte gick med på. I princip skulle det innebära att vi skickade med pengar med varje ton malm till Northland. Vi kan inte subventionera priset för Northland. LKAB har inte råd med det, säger Sten Jakobsson.
Många upplever det som att LKAB:s inblandning var sista halmstrået för Pajalagruvan.
– Jag tror du har rätt. Men LKAB:s styrelse har varit enig hela tiden. Det finns ingen win-win i att vi skulle gå in och rädda Northland. Vi själva har också oerhört stora utmaningar framöver, säger Sten Jakobsson, LKAB:s styrelseordförande på onsdag eftermiddag.