Tågolyckan: Tåg tilläts passera stoppsignal

Ett av godstågen tilläts passera en stoppsignal – strax efteråt var kollisionen ett faktum. Nu utreder Haverikommissionen vad som gick snett.

Foto: Piteå räddningstjänst

Piteå2016-10-04 10:53

Något så ovanligt som en tågkollision inträffade den 21 september då två godståg tillhörande Green Cargo kolliderade i Öjebyn utanför Piteå. Ingen skadades men smällen var kraftig. En vagn med timmer välte och en annan tågvagn pressades upp i luften av krafterna. Tre inblandade personer chockades efteråt.

LÄS MER: "Ska vara omöjligt"

Trafikverket förbryllades av att olyckan kunde inträffa trots säkerhetssystemen som generellt sett omöjliggör tågkollisioner. Händelsen ansågs vara så pass allvarlig att Haverikommissionen kopplades in. Deras utredare har nu börjat med den inledande faktainsamlingen.

– Nu är vi väldigt mycket i uppstartsfasen än så länge så det är svårt att säga mycket. Vi har inte själva varit på plats än heller. Utan vi håller på att samla in de första faktauppgifterna. Vi kommer att fortsätta med det arbetet där vi gör intervjuer och förmodligen kommer vi att ta en titt på platsen och se hur det ser ut med siktsträckor och så vidare, säger Eva-Lotta Högberg, utredningsledare.

Haverikommissionen arbetar utifrån tesen att ett av godstågen hade stopp i en signal – men att tåget tilläts passera signalen. Därefter kolliderade de mötande godstågen med varandra.

– De är de första uppgifter vi har fått. Det är helt enkelt så att ibland tillämpar man den metoden, att man får lov att skicka förbi ett tåg förbi en stoppsignal. Men då måste man kontrollera att vissa villkor är uppfyllda så att det inte ska kunna hända någonting. Och det är väl det vi ska undersöka här – huruvida man hade gjort det.

Generellt sett brukar säkerhetssystemet automatic train control (ATC) omöjliggöra kollisioner genom att tvångsbromsa tåg som passerar stoppsignaler.

– I vanliga fall får du inte gå förbi en signal i stopp givetvis. Men under vissa förutsättningar så kan du få göra det om du har haft kontakt med tågledningen som har gett dig medgivande att göra det.

De exakta detaljerna om vad som hände ska nu utredas vidare. Samtidigt bedriver också Trafikverket och Green Cargo två egna olycksutredningar.

– Det är alltid så att oavsett om vi utreder eller inte så ska Trafikverket, som förvaltar spåret, och järnvägsföretagen själva utreda händelsen. Men om vi bedömer att det är en lite allvarligare händelse så går vi in och utreder också. Vi tittar på lite olika perspektiv. Vi tittar lite mer på helheten.

Haverikommissionens målsättning är att utredningen ska vara klar inom tolv månader. Trafikverkets utredning ska bli klar inom tre månader.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!