Men nu vänder han blad och slutar som konsthallschef för Havremagasinet i Boden.

– Jag är 58 år och kände att det var dags att göra något annat. Men först ska jag ta mig tid att umgås med mina fyra barn, säger han.

För tio år sedan stod Havremagasinet, som ägdes av försvarsmakten, tomt i Boden. Idag en konsthall för samtidskonst som med tiden även gett ekon nationellt med utställningar som "Ryssen kommer", "Reoriented", "Liberation", "Elemental" "Pussy Riot and the Cossacks", "Gender heart", "Brännpunkt Barents" och "Där kärlek är", för att nämna några.

Artikelbild

| Början. Det som en gång började som idé bland konstnintresserade och ett tomt Havremagasin, ägt av försvarsmakten är idag en länskonsthall vars satsning på samtidskonst gett ekon nationellt. Bilden är tagen vid en presskonferens där sommarens verksamhet 2012 presenterades.

– Vi har lyckats använda konsten som verktyg för att lyfta frågeställningar i tiden. Det är jag stolt över, menar Ricky Sandberg.

Men allt började som en idé som kläcktes under ett samtal med konstintresserade, flera engagerade i Kilen och Luleå konstbiennal, där tanken var att öppna en konsthall i den gamla försvarsbyggnaden.

– När jag växte upp var det många konstnärer som kom från Boden. Vi undrade varför den traditionen brutits. Samtidigt som staden Boden i stort existerar i förhållande till det militära hotet från dåvarande Sovjetunionen. Ganska snart hade vi även kläckt temat till den första utställningen – "Ryssen kommer".

Det föranledde en resa till Moskva där den svenska kulturattachén Lena Jonsson och mötet med galleristen Ruth Adelison i stort var avgörande för kontakterna med de internationellt kända ryska konstnärerna som slutligen skulle ställa ut i premiärutställningen.

– Vi hade satt ribban högt, men tack vara Ruth Adelison kunde vi sätta ribban än högre. Jag menar, vi talar om konstnärer som ställer ut på de riktigt stora gallerierna runt om i världen. Utan våra kontakter hade vi aldrig fått dem till Boden. Vi hade lite tur också, säger Ricky Sandberg.

För Ruth Adelison var även inblandad indirekt i den kommande utställningen "Reoriented" med arabiska konstnärer där Havremagasinet åter fick värdefulla kontakter.

– Det var vid tiden för den arabiska våren. Utställningen passade perfekt i sin samtid.

Parallellt jobbade de också för att Havremagasinets verksamhet skulle bli en länskonsthall, vilket skrevs in i dåvarande landstingets kulturplan. 2014 förverkligades den planen och Havremagasinet blev en permanent länskonsthall.

– Våra ledord har hela tiden varit att förhålla oss till Bodens historia och den internationella samtidskonsten – där frågor som yttrandefrihet och migration varit högaktuella. Speciellt med tanke på att det talas över 100 olika språk i Boden idag, säger Ricky Sandberg.

Han menar att den bärande tanken är att i en tid som föredrar enkla lösningar på komplexa frågor är konstens förmåga att visualisera komplexitet avgörande för det demokratiska samtalet.

– Konsten ger nya perspektiv.

Sin egen konstnärliga process kommer han inte att överge även om han lämnar jobbet som konsthallschef.

– Jag har jobbat med vita dukar förut, ler han.

Vart det bär kan han inte svara på.

– Det handlar framför allt om att jag, nu 58 år gammal, var rädd för att hamna i ett tillstånd då jag börjar räkna ned till pensionen. Jag har sett det hända med andra men jag vill göra något nytt. Dessutom har det tagit mycket energi och kraft att driva denna verksamhet som vuxit. Jag har exempelvis inte haft så mycket tid med mina stora barn och kommer ge mig tid att resa runt och hälsa på dem. Men först ska jag ha sportlov med min yngsta dotter, sedan väntar lite bokslut innan jag kan lämna över till nya konsthallschefen Cornelius Stiefenhofer. Sedan får jag se, säger Ricky Sandberg.