75-årige Lage Lind i Svartöstaden upptäckte en dag att hans fasta telefon inte fungerade. Den 9 maj kontaktade han Telia och gjorde en felanmälan.

– När jag då äntligen fick kontakt så sa de att det inte skulle komma förrän den 22/6. Jag sa: “Ja, kommer ingen till dess, då är det midsommar så då är det ju kört”.

Men det kom aldrig någon och åtgärdade felet på midsommarafton. Ingen från Telia kontaktade heller Lage Lind.

Artikelbild

| Lage Lind i Svartöstaden har varit utan telefon - två månader.

– Att de inte ens kan höra av sig och tala om att nu tar det en månad till. Det är jag som ska hålla på att ringa, säger Lind.

– Så ska det absolut inte vara. Det är oerhört viktigt att kunder känner att de får återkoppling och information om läget. Så det är bara beklaga att det har blivit en miss där i sådana fall, säger Telias presskontakt Inger Gunterberg.

Det har nu gått två månader sedan Lage Lind felanmälde telefonen.

– Det här är en väldigt lång tid och så ska det absolut inte vara och jag förstår att man har behov av sin telefon, säger Inger Gunterberg.

Orsaken till den icke fungerande telefon uppges vara kabelfel.

– Det är ett kabelfel i kopparnätet som har pågått under en längre tid. Vi har tekniker på plats nu som jobba och söker så förhoppningsvis ska det vara åtgärdat under dagen, säger Inger Gunterberg som berättar att omkring 300 kunder i Luleå är berörda av olika fel kopplade till kopparnätet.

– I det här området i och kring Luleå har det varit lite tufft under senare tid just vad gäller åtgärdande av fysiska fel i nätet.

Varför har det varit det?

– Dels har man haft en stor volym fel så man har helt enkelt haft en backlog tyvärr då som har gjort att det har dragit ut på tiden. Man har haft ett stort antal större kabelfel än vad man normalt brukar ha, säger Gunterberg som även berättar att man nu håller på att gå över från kopparnät till en moderna teknik.

– Kopparnätet är ett ganska gammalt nät i sina delar – närmare 60, 70 åt gammalt – och där ser vi att vi har en högre volym fel och återkommande reparationer så då har vi satsat på att gå över till modern nätteknik som mobilnät och fibernät

Måste han betala för den här tiden han varit utan telefonen?

– Nej, då ska han kontakta kundtjänsten och berätta om vad han har för tjänster som han inte kunnat använda och under hur lång tid. Då kompenseras han sedan på nästkommande faktureringstillfälle. Så krediterar man den här tiden. Viktigt är att han kontaktar kundtjänst och återkopplar det här.