Carl-Johan Edström deltar själv i ACE 17 som biträdande övningsledare och den här dagen även som pilot. Han har just kommit ned på marken när Norrbottens media får en intervju med honom.
– Det är underbart flygväder och jätteroligt att få vara med i en så här stor och avancerad övning. Så det var ett mycket bra pass, säger Carl-Johan Edström.
Arctic challenge exercise har sedan den premiären 2013 vuxit varje gång övningen har ordnats. 2015 var ACE Europas dittills största flygövning – och i år har den ännu fler deltagare.
2019 är det dags igen, då med Sverige som ansvarigt land. Då ska utvecklingen fortsätta.
– Storleksmässigt med antal flygplan och nationer kanske det inte kommer bli så jättemycket större. Men övningen kommer bli ännu mer komplex och ännu bättre, säger Carl-Johan Edström.
Han beskriver övningen som unik. Dels för att flygningarna sker i tre olika länder, med baser i såväl Sverige som Norge och Finland. Det gör det lättare att skapa verklighetstrogna scenarion.
Men också för att luftrummet i norra Norden gör det möjligt att flyga på alla höjer och över stora ytor. Något som bland annat beror på att få flyglinjer går genom området.
– Det är därför den här övningen är så efterfrågad, säger Carl-Johan Edström.
2015 möttes ACE av protestaktioner och den här gången är säkerhetszonen runt F21 utökad. Men i övrigt påverkas övningen inte av missnöjet.
– Annars märker vi inte av det. Vi känner däremot ett ökat folkligt stöd. Vi får positiv feedback för det vi gör.