Den första elbussen från det finska företaget Linker har redan levererats och testkörts i Luleå. Det blir linje 6 mellan Porsösundet och Kronan som kommer att trafikeras av elbussar framöver. Satsningen är politiskt beslutad och genomförs i samarbete mellan LLT, Luleå kommun och Luleå energi.
Två laddstationer har byggts vid vardera ändhållplatsen.
– Den var väldigt tyst, säger Jenny Widmark, projektledare vid Luleå kommun.
– Det kommer att förbättra arbetsmiljön för busschaufförerna som sitter bakom ratten åtta timmar om dagen i ett ständigt motorljud. Men också för bussresenärerna och de som bor längs linjen, säger Torbjörn Niemi, tillförordnad vd vid LLT.
Är det inte svårt för fotgängarna att höra när bussen kommer?
– Vi kommer att ha spårvagnsklockor på dem som chauffören kan plinga i om det kommer någon som inte uppmärksammar bussen. Så det blir en helt ny ljudbild i Luleå, ungefär som i Göteborg, säger Torbjörn Niemi.
Elbussarna kan köra från Kronan till Porsön och tillbaka till terminalen igen utan att laddas. Men av praktiska skäl kommer de att laddas varje gång de anländer till busshållplatserna, då en laddarm sänks ner över busstaket. Det tar runt fem minuter att ladda.
Har ni några farhågor att batterierna inte ska hålla på så här nordliga breddgrader?
– I vår upphandling har vi ställt krav på leverantörerna att de ska klara vårt klimat. De har ju gjort tester och garanterat att det ska funka hos oss, säger Jenny Widmark.
I dagsläget står elbussen mest i LLT:s garage och väntar på invigningen den 15 oktober. Tills dess ska ytterligare fyra elbussar ha levererats.
– Förhoppningen är att vi ska kunna utvidga elbusstrafiken längre fram, säger Jenny Widmark.
En elbuss kostar cirka 4 miljoner kronor, vilket gör den ungefär dubbelt så dyr i inköp som en vanlig bränsledriven buss. Men driftskostnaderna blir betydligt lägre.
– Vi räknar med att drivmedelskostnaden för en dieselbuss är 47 kronor per mil, medan motsvarande kostnad för elbussen bara 17 kronor per mil. Dessutom blir elbussen betydligt billigare i underhåll, säger Torbjörn Niemi.
De hoppas därmed tjäna in investeringskostnaden. Dessutom har de fått ett statligt bidrag på åtta miljoner kronor för investeringen. Bidraget villkoras dock med att Luleå kommun också satsar åtta egna miljoner kronor på andra förbättringar runt busslinjen.
Men framförallt handlar satsningen om att det är bättre för miljön med minskade utsläpp och mindre buller.